Discussion:
Svak NrK-kåring av beste kvinnelige artist
(too old to reply)
s***@yahoo.no
2007-03-17 21:23:53 UTC
Permalink
NrK har i programmet Topp-10 nettopp kåret Norges beste kvinnelige
musikk-artist med Sissel Kyrkjebø som vinner foran Wenche Myhre.
Resultatet er det ikke noe å si på, men du verden så mange topp-
artister som manglet blant de nominerte. For å bevise at de som har
satt opp listen over de 15 nominerte ikke kan ha hatt nevneverdig
peiling velger jeg her å presentere 15 giganter som utrolig nok ikke
var nominert - og det på en liste som var preget av mange
middelmådigheter og endog en del ukjente navn:

Hanne Krogh (Bobbysocks)
Elisabeth Andreassen (Bobbysocks)*
Lene Nystrøm (Aqua)
Anita Hegerland
Benedicte Adrian (Dollie de Luxe)
Anita Skorgan
Trine Rein
Marion Ravn
Torhild Sivertsen
Caroline Krüger
Britt Synnøve Johansen
Gry Jannicke Jarlum
Inger Lise (Rypdal) Andersen
Maj-Britt Andersen
Jannicke Abrahamsen

* Til tross for delvis svensk bakgrunn tar jeg henne med her fordi en
av NrKs kandidater også hadde unorsk bakgrunn (jfr. hennes fremmede
navn).

Sigvald
Heljar Grimstad
2007-03-17 21:55:23 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
* Til tross for delvis svensk bakgrunn tar jeg henne med her fordi en
av NrKs kandidater også hadde unorsk bakgrunn (jfr. hennes fremmede
navn).
Har du enda ikke gitt deg med den fæle rasisitike navne-politikken
din? Det er jo også litt utrolig å sette opp Marion Ravn på den lista
di og helt ignorere Marit Larsen.
--
Heljar Grimstad
Ola Trygve Kvitle
2007-03-18 02:14:19 UTC
Permalink
Post by Heljar Grimstad
Post by s***@yahoo.no
* Til tross for delvis svensk bakgrunn tar jeg henne med her fordi en
av NrKs kandidater også hadde unorsk bakgrunn (jfr. hennes fremmede
navn).
Har du enda ikke gitt deg med den fæle rasisitike navne-politikken
din? Det er jo også litt utrolig å sette opp Marion Ravn på den lista
di og helt ignorere Marit Larsen.
Det at Marit Larsen ikke kom med i Sigvalds liste over
15 giganter som utrolig nok ikke var nominert har nok
sin årsak i at hun var en av de nominerte.

Ola Trygve Kvitle
Sigvald
2007-03-18 17:52:20 UTC
Permalink
Post by Ola Trygve Kvitle
Det at Marit Larsen ikke kom med i Sigvalds liste over
15 giganter som utrolig nok ikke var nominert har nok
sin årsak i at hun var en av de nominerte.
Helt korrekt!

Forøvrig viser det direkte manglende skjønn når de to som ble minst
lagt merke til i duoene Dollie DeLuxe og M2M ble nominert, mens de
reelle frontfigurene Benedicte Adrian (Dollie DeLuxe) og Marion Ravn
(M2M) ikke ble det. Det er jo som om Paul Stanley, Ace Frehley eller
Peter Criss hadde blitt nominert foran Gene Simmons i en tilsvarende
kåring av tidenes mannlige artist i USA - eller om Keith Richards og
Bill Wyman hadde blitt nominert foran Mick Jagger i en britisk kåring.

Sigvald
Louis Cyphre
2007-03-18 17:58:09 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Ola Trygve Kvitle
Det at Marit Larsen ikke kom med i Sigvalds liste over
15 giganter som utrolig nok ikke var nominert har nok
sin årsak i at hun var en av de nominerte.
Helt korrekt!
Forøvrig viser det direkte manglende skjønn når de to som ble minst
lagt merke til i duoene Dollie DeLuxe og M2M ble nominert,
Kanskje frk. Larsen ble nominert på grunn av sin solo-karriere, og ikke M2M?
Post by Sigvald
mens de
reelle frontfigurene Benedicte Adrian (Dollie DeLuxe) og Marion Ravn
(M2M) ikke ble det. Det er jo som om Paul Stanley, Ace Frehley eller
Peter Criss hadde blitt nominert foran Gene Simmons i en tilsvarende
kåring av tidenes mannlige artist i USA
Tror ikke det er noen fare for at det skal skje.
Terje Rydland
2007-03-19 08:33:19 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Ola Trygve Kvitle
Det at Marit Larsen ikke kom med i Sigvalds liste over
15 giganter som utrolig nok ikke var nominert har nok
sin årsak i at hun var en av de nominerte.
Helt korrekt!
Forøvrig viser det direkte manglende skjønn når de to som ble minst
lagt merke til i duoene Dollie DeLuxe og M2M ble nominert, mens de
reelle frontfigurene Benedicte Adrian (Dollie DeLuxe) og Marion Ravn
(M2M) ikke ble det.
Benedicte Adrian er jo en vits. Det kan ikke være mye tvil om at det var
Ingrid Bjørnov som var den musikalske drivkraften bak Dollie. Og vi ser
jo nå hvem av Marion Ravn og Marit Larssen som har talentet. Det Marion
har gitt ut etter bruddet i M2M er jo rimelig tynt og innholdsløst, mens
Marit Larssen har gitt ut et ganske så utmerket pop-album.
Nei, hvis noen skal nomineres fra de to gruppene er jeg ikke i tvil om
at det er Ingrid og Marit som er de rette.

Terje
Sigvald
2007-03-18 17:32:42 UTC
Permalink
Post by Heljar Grimstad
Har du enda ikke gitt deg med den fæle rasisitike navne-politikken
din?
Hva i svarte er rasistisk med å ta med Elisabeth Andreassen på min
liste? Det eneste jeg har gjort er å fastslå at hun åpenbart er
kvalifisert til å kunne nomineres på listen - gitt NrKs kriterier. Jeg
fant det dog riktig å begrunne hvorfor hun er med for å unngå
unødvendige spørsmål omkring listens troverdighet.

Sigvald
Heljar Grimstad
2007-03-18 22:01:45 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Hva i svarte er rasistisk med å ta med Elisabeth Andreassen på min
liste? Det eneste jeg har gjort er å fastslå at hun åpenbart er
kvalifisert til å kunne nomineres på listen - gitt NrKs kriterier. Jeg
fant det dog riktig å begrunne hvorfor hun er med for å unngå
unødvendige spørsmål omkring listens troverdighet.
Det var vel heller kommentaren om unorsk kandidat p.g.a etternavnet
jeg sikta til.
--
Heljar Grimstad
Bjorn Borud
2007-03-22 16:09:23 UTC
Permalink
["Sigvald" <***@yahoo.no>]
|
| Jeg fant det dog riktig å begrunne hvorfor hun er med for å unngå
| unødvendige spørsmål omkring listens troverdighet.

det navnet som mest påvirker listens troverdighet er det navnet som
står i From-feltet på postingen.

(no.samfunn.politikk.diverse fjernet fra Newsgroups)

-Bjørn
Jan Harald Gresvig
2007-03-18 11:08:45 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
NrK har i programmet Topp-10 nettopp kåret Norges beste kvinnelige
musikk-artist med Sissel Kyrkjebø som vinner foran Wenche Myhre.
Resultatet er det ikke noe å si på, men du verden så mange topp-
artister som manglet...
Kan du nå være så snill å forklare hva dette har med politikk å gjøre?
Slik at du ikke setter Frp /helt/ i forlegenhet i dag også, liksom?
Det kan tenkes at unge politikk-interesserte som ennå ikke helt har
funnet sin politiske plattform, blir forledet til å tro at useriøs
synsing om noe musikk-søl som dette, er /viktig/ for Frp.

Du driver jo og fremstår som talsmann for Frp på denne gruppa, og jeg
og andre /seriøse/ Frp-ere er lei av det våset du driver med i full
offentlighet.

Har du aldri tenkt på at det er mulig å kaste deg ut fra partiet?
--
Espen Lien
Hans Petter Nenseth
2007-03-18 18:07:15 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
Lene Nystrøm (Aqua)
Britt Synnøve Johansen
Gry Jannicke Jarlum
Jannicke Abrahamsen
Disse her har da ingenting på en slik liste å gjøre.

Men hva med Nora Brockstedt?
Det er sikkert andre som hadde fortjent å værte med og, fremfor de
aller yngste.

Jeg syns dessuten ikke den beste vant.
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
Espen Vestre
2007-03-19 09:33:04 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Men hva med Nora Brockstedt?
Hun var nominert, hun!
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg syns dessuten ikke den beste vant.
Jeg hadde blitt veldig overrasket om noe annet hadde skjedd. Stort
mer MOR enn NRK på lørdagskvelden kan det vel ikke bli?
--
(espen)
Terje Rydland
2007-03-19 09:38:06 UTC
Permalink
Post by Espen Vestre
Post by Hans Petter Nenseth
Men hva med Nora Brockstedt?
Hun var nominert, hun!
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg syns dessuten ikke den beste vant.
Jeg hadde blitt veldig overrasket om noe annet hadde skjedd. Stort
mer MOR enn NRK på lørdagskvelden kan det vel ikke bli?
Enig. Da jeg så lista regnet jeg med Wenche Myhre og Sissel på de 2
første plassene. Litt usikker på rekkefølgen, men at de 2 ville ligge
øverst var det vel ingen tvil om?

Terje
Hans Petter Nenseth
2007-03-19 12:09:24 UTC
Permalink
Post by Terje Rydland
Enig. Da jeg så lista regnet jeg med Wenche Myhre og Sissel på de 2
første plassene. Litt usikker på rekkefølgen, men at de 2 ville ligge
øverst var det vel ingen tvil om?
Jeg syns nok Myhre er både en bedre artist og har lenger fartstid.
Av nyere artister burde selvfølgelig Marit Larsen vunnet.
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
s***@yahoo.no
2007-03-19 17:15:27 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by s***@yahoo.no
Lene Nystrøm (Aqua)
Britt Synnøve Johansen
Gry Jannicke Jarlum
Jannicke Abrahamsen
Disse her har da ingenting på en slik liste å gjøre.
Du glemmer åpenbart at bilder/plakater av flere av disse garantert har
figurert på veggene i flere unggutterom enn hva tilfellet er for de
fleste av NrKs nominerte.

Sigvald
Hans Petter Nenseth
2007-03-19 17:39:21 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
Post by Hans Petter Nenseth
Post by s***@yahoo.no
Lene Nystrøm (Aqua)
Britt Synnøve Johansen
Gry Jannicke Jarlum
Jannicke Abrahamsen
Disse her har da ingenting på en slik liste å gjøre.
Du glemmer åpenbart at bilder/plakater av flere av disse garantert har
figurert på veggene i flere unggutterom enn hva tilfellet er for de
fleste av NrKs nominerte.
Jøss.
Hva som henger på veggene til folk har da ingenting med dette å gjøre.
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
Louis Cyphre
2007-03-19 17:46:28 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
Post by Hans Petter Nenseth
Post by s***@yahoo.no
Lene Nystrøm (Aqua)
Britt Synnøve Johansen
Gry Jannicke Jarlum
Jannicke Abrahamsen
Disse her har da ingenting på en slik liste å gjøre.
Du glemmer åpenbart at bilder/plakater av flere av disse garantert har
figurert på veggene i flere unggutterom enn hva tilfellet er for de
fleste av NrKs nominerte.
Totalt irrelevant i denne sammenhengen.
Bjorn Borud
2007-03-22 16:11:34 UTC
Permalink
[***@yahoo.no]
|
| Du glemmer åpenbart at bilder/plakater av flere av disse garantert har
| figurert på veggene i flere unggutterom enn hva tilfellet er for de
| fleste av NrKs nominerte.

så du mener dette er et bedre evalueringskriterium enn deres
musikalske bidrag?

-Bjørn
s***@yahoo.no
2007-03-23 21:15:51 UTC
Permalink
Post by Bjorn Borud
|
| Du glemmer åpenbart at bilder/plakater av flere av disse garantert har
| figurert på veggene i flere unggutterom enn hva tilfellet er for de
| fleste av NrKs nominerte.
så du mener dette er et bedre evalueringskriterium enn deres
musikalske bidrag?
Nei, men det er utvilsomt en viktig del av det hele når man skal
vurdere artister ut fra deres grad av økonomisk suksess.

Sigvald
Heljar Grimstad
2007-03-23 21:51:39 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
Nei, men det er utvilsomt en viktig del av det hele når man skal
vurdere artister ut fra deres grad av økonomisk suksess.
Var det ikke beste det var snakk om da? Økonomi har vel ingenting med
en slik definsjon å gjøre. Artister som har vært heldige med
pengeplassering bør vel også nomineres da?
--
Heljar Grimstad
Bjorn Borud
2007-03-26 16:59:15 UTC
Permalink
[Heljar Grimstad <***@chello.no>]
|
| Var det ikke beste det var snakk om da? Økonomi har vel ingenting med
| en slik definsjon å gjøre. Artister som har vært heldige med
| pengeplassering bør vel også nomineres da?

Sigvald evaluerer artisters betydning etter hva han selv synes om dem,
og så finner han på kriterier etterhvert som det passer med hva han
synes.

-Bjørn

Louis Cyphre
2007-03-18 18:12:53 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
NrK har i programmet Topp-10 nettopp kåret Norges beste kvinnelige
musikk-artist med Sissel Kyrkjebø som vinner foran Wenche Myhre.
Resultatet er det ikke noe å si på, men du verden så mange topp-
artister som manglet blant de nominerte. For å bevise at de som har
satt opp listen over de 15 nominerte ikke kan ha hatt nevneverdig
peiling velger jeg her å presentere 15 giganter som utrolig nok ikke
var nominert - og det på en liste som var preget av mange
Hvem var disse ukjente navn?
Anne Lise Hovdal
2007-03-18 21:26:17 UTC
Permalink
Post by s***@yahoo.no
NrK har i programmet Topp-10 nettopp kåret Norges beste kvinnelige
musikk-artist med Sissel Kyrkjebø som vinner foran Wenche Myhre.
artister som manglet blant de nominerte.
Ja jeg er enig i at mange artister er bedre en Sissel Kyrkjebø.
Jeg så programmet først i dag, da det gikk i reprise.
Post by s***@yahoo.no
For å bevise at de som har
satt opp listen over de 15 nominerte ikke kan ha hatt nevneverdig
peiling velger jeg her å presentere 15 giganter som utrolig nok ikke
var nominert - og det på en liste som var preget av mange
Hanne Krogh (Bobbysocks)
Elisabeth Andreassen (Bobbysocks)*
Enig i at disse er mye bedre enn Sissel Kyrkjebø, og Hanne Krogh
holdt en fantastiks konsert her i byen rett før jul.
Post by s***@yahoo.no
Lene Nystrøm (Aqua)
Hun blir for "rockete for meg.
Post by s***@yahoo.no
Anita Hegerland
Ja hun var en flink barnestjerne, men jeg syns ikke hun har
fulgt noe særlig opp som voksen.
Post by s***@yahoo.no
Benedicte Adrian (Dollie de Luxe)
Anita Skorgan
Begge disse er bedre enn Sissel Kyrkjebø til å synge
etter min mening.
Post by s***@yahoo.no
Caroline Krüger
Syns ikke hun synger bedre enn Sissel Kyrkjebø.
Post by s***@yahoo.no
Gry Jannicke Jarlum
Det er lenge siden jeg har hørt henne synge, men hun hadde
en litt for spesiell stil for meg.

Inger Lise (Rypdal) Andersen
Maj-Britt Andersen

Ja disse er bedre til å synge enn Sissel Kyrkjebø. Sissel Kyrkjebø
synger altfor høyt(i stemmeleie).

Anne Lise Hovdal
Chrisjoy
2007-03-18 22:00:15 UTC
Permalink
On Mar 18, 10:26 pm, "Anne Lise Hovdal"
Post by Anne Lise Hovdal
Post by s***@yahoo.no
Benedicte Adrian (Dollie de Luxe)
Anita Skorgan
Begge disse er bedre enn Sissel Kyrkjebø til å synge
etter min mening.
Jeg har svært dårlig motivasjon til å blande meg inn i kjærringkakkel
og popmusikk fra folk som aldri klarte å vokse ut av ungdomstiden,
men dette synes jeg det er verdt å kommentere. For Anne Lise
Hovdal er altså den mest rene, dynamiske, og registerfulle stemmen
som noen sinne har vokst opp i Norge og som kan måle seg med
verdenseliten ikke like flink til å synge som middelmåsighetene
Anita Skorgan og Benedicte Adrian. Anne Lise Hovdal reserverer
seg ved å fortelle at dette er hennes mening, sikkert underforstått
at hun respekterer andre for å ha annen mening. Skjønner hun hvor
lite hennes mening er verdt når hun er så lite for seg i å forstå det
kvalitative i en sangstemme?

For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Hans Petter Nenseth
2007-03-18 22:21:02 UTC
Permalink
Post by Chrisjoy
For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Har du en link til disse kriteriene?
Om Kyrkjebø kan sies at hun synger klokkeklart og rent, men hun
mangler noe vesentlig, som gjør at langt dårligere stemmer fremstår
som langt bedre, og det er sjel. Eller soul.
Det er et par sangerinner hun aldri vil komme i nærheten av. F.eks
Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin. Bare for å nevne
noen.
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
Chrisjoy
2007-03-19 15:47:37 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Har du en link til disse kriteriene?
Om Kyrkjebø kan sies at hun synger klokkeklart og rent, men hun
mangler noe vesentlig, som gjør at langt dårligere stemmer fremstår
som langt bedre, og det er sjel. Eller soul.
Det er et par sangerinner hun aldri vil komme i nærheten av. F.eks
Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin. Bare for å nevne
noen.
Denne kommentaren avslører særlig at du ikke har begrep om
hva som gjør en stemme god. Hvis du hadde det, så ville du vite
at det du kaller sjel i realiteten dreier seg om å synge stygt,
for å si det banalt. Det kan enkelt demonstreres ved at en sanger
synger om et forelsket par som ble nektet å få hverandre, hvor
hun uttrykker dette ved å halte seg gjennom de tristeste partier,
og i ytterste konsekvens gråte mens hun synger. Dette appellerer
sikkert til ditt bløte hjerte, men god sang i noen fornuftig mening
er det altså ikke.

Når du og Terje kritiserer Sissel for å synge godt selv når det
er lettere å få appell når en synger stygt, med begrunnelse i at
Sissel på denne måte mangler sjel i sin stemme, er dette faktisk
projisering av egne feil og mangler over på Sissel. Det er dere
som mangler sjel, som krever et ekspisitt uttrykk for å fange
åndelige meningsinnhold.
Hans Petter Nenseth
2007-03-19 16:06:54 UTC
Permalink
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Har du en link til disse kriteriene?
Om Kyrkjebø kan sies at hun synger klokkeklart og rent, men hun
mangler noe vesentlig, som gjør at langt dårligere stemmer fremstår
som langt bedre, og det er sjel. Eller soul.
Det er et par sangerinner hun aldri vil komme i nærheten av. F.eks
Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin. Bare for å nevne
noen.
Denne kommentaren avslører særlig at du ikke har begrep om
hva som gjør en stemme god.
Hva mener du gjør en stemme god?
Post by Chrisjoy
Hvis du hadde det, så ville du vite
at det du kaller sjel i realiteten dreier seg om å synge stygt,
for å si det banalt. Det kan enkelt demonstreres ved at en sanger
synger om et forelsket par som ble nektet å få hverandre, hvor
hun uttrykker dette ved å halte seg gjennom de tristeste partier,
og i ytterste konsekvens gråte mens hun synger. Dette appellerer
sikkert til ditt bløte hjerte, men god sang i noen fornuftig mening
er det altså ikke.
Musikk er en kunstform, og med en slik "kunstforståelse" lurer jeg på
hva du har på veggene. Kandinsky kanskje? Eller Mondrian?
Post by Chrisjoy
Når du og Terje kritiserer Sissel for å synge godt selv når det
er lettere å få appell når en synger stygt, med begrunnelse i at
Sissel på denne måte mangler sjel i sin stemme, er dette faktisk
projisering av egne feil og mangler over på Sissel. Det er dere
som mangler sjel, som krever et ekspisitt uttrykk for å fange
åndelige meningsinnhold.
Aaaah...
Når du påstår at folk mangler hjerne i sitt hode er det projisering av
egne feil og mangler?
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
Louis Cyphre
2007-03-19 17:47:45 UTC
Permalink
On 19 Mar 2007 08:47:37 -0700, "Chrisjoy"
Post by Chrisjoy
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Har du en link til disse kriteriene?
Om Kyrkjebø kan sies at hun synger klokkeklart og rent, men hun
mangler noe vesentlig, som gjør at langt dårligere stemmer fremstår
som langt bedre, og det er sjel. Eller soul.
Det er et par sangerinner hun aldri vil komme i nærheten av. F.eks
Billie Holliday, Ella Fitzgerald, Aretha Franklin. Bare for å nevne
noen.
Denne kommentaren avslører særlig at du ikke har begrep om
hva som gjør en stemme god. Hvis du hadde det, så ville du vite
at det du kaller sjel i realiteten dreier seg om å synge stygt,
for å si det banalt. Det kan enkelt demonstreres ved at en sanger
synger om et forelsket par som ble nektet å få hverandre, hvor
hun uttrykker dette ved å halte seg gjennom de tristeste partier,
og i ytterste konsekvens gråte mens hun synger. Dette appellerer
sikkert til ditt bløte hjerte, men god sang i noen fornuftig mening
er det altså ikke.
Når du og Terje kritiserer Sissel for å synge godt selv når det
er lettere å få appell når en synger stygt, med begrunnelse i at
Sissel på denne måte mangler sjel i sin stemme, er dette faktisk
projisering av egne feil og mangler over på Sissel. Det er dere
som mangler sjel, som krever et ekspisitt uttrykk for å fange
åndelige meningsinnhold.
Slikt sludder kan kun en musikk-hater produsere.
Keera Ann Fox
2007-03-19 16:02:32 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Chrisjoy
For dere som ikke forstår hvor god stemmen til Sissel er og som
ikke er istand til å bedømme dette fordi dere mangler kunnskap
om hvilke kriterier som gjelder for å måle det kvalitative i en
stemme,
kan jeg fortelle at et vil gå minst to tusen år mellom hver gang det
vokser opp et menneske i Norge som kan måle seg med hennes,
gitt befolkningsgrunnlaget.
Har du en link til disse kriteriene?
Om Kyrkjebø kan sies at hun synger klokkeklart og rent, men hun
mangler noe vesentlig, som gjør at langt dårligere stemmer fremstår
som langt bedre, og det er sjel. Eller soul.
En skjebne hun (dessverre) deler med Barbara Streisand. Det teknisk
perfekte overskygger og hindrer det menneskelige som gir liv og ikke
bare lyd til en sang.
--
Keera in Norway * Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/
Espen Vestre
2007-03-19 16:11:34 UTC
Permalink
Post by Keera Ann Fox
En skjebne hun (dessverre) deler med Barbara Streisand. Det teknisk
perfekte overskygger og hindrer det menneskelige som gir liv og ikke
bare lyd til en sang.
Grøss.

Jeg holder ikke ut 10 sekunder med Barbara Strøsand, mens jeg med
glede lar Kim Gordon gneldre "Shoot!" inn i hodetelefonene mine. Det
"vakreste" er ikke alltid det beste :-)

(sigvaldsk politikkryssposting klippet vekk)
--
(espen)
Keera Ann Fox
2007-03-19 17:57:03 UTC
Permalink
Post by Espen Vestre
Post by Keera Ann Fox
En skjebne hun (dessverre) deler med Barbara Streisand. Det teknisk
perfekte overskygger og hindrer det menneskelige som gir liv og ikke
bare lyd til en sang.
Grøss.
Jeg holder ikke ut 10 sekunder med Barbara Strøsand, mens jeg med
glede lar Kim Gordon gneldre "Shoot!" inn i hodetelefonene mine. Det
"vakreste" er ikke alltid det beste :-)
Ikke alltid, nei. Jeg har veldig sansen for Macy Gray, nettopp fordi
innlevelsen, smerten og humoren hennes er til å ta og føle på. Hun blir
veldig personlig.

Men jeg innrømmer at Sissel Kyrkjebø har en såpass nydelig stemme og
behagelig fremtoning at jeg skulle ønske jeg kunne oppriktig like hennes
musikk. Men hun fungerer best for meg kun når hun rocker (det samme
gjelder Streisand) og det gjør hun ikke (nok).
--
Keera in Norway * Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/
Espen Vestre
2007-03-19 19:29:58 UTC
Permalink
Post by Keera Ann Fox
Ikke alltid, nei. Jeg har veldig sansen for Macy Gray, nettopp fordi
innlevelsen, smerten og humoren hennes er til å ta og føle på. Hun blir
veldig personlig.
Ja, ikke sant?
Post by Keera Ann Fox
Men jeg innrømmer at Sissel Kyrkjebø har en såpass nydelig stemme og
behagelig fremtoning at jeg skulle ønske jeg kunne oppriktig like hennes
musikk.
Tja, det er jo nok av kvinnelige artister med nydelige, klokkeklare,
stemmer som lager mye bedre musikk. F.eks. Hope Sandoval (fra Mazzy
Star) eller Emiliana Torrini, for å ta to av mine favoritter.
--
(espen)
Terje Rydland
2007-03-19 08:33:19 UTC
Permalink
Post by Chrisjoy
On Mar 18, 10:26 pm, "Anne Lise Hovdal"
Post by Anne Lise Hovdal
Post by s***@yahoo.no
Benedicte Adrian (Dollie de Luxe)
Anita Skorgan
Begge disse er bedre enn Sissel Kyrkjebø til å synge
etter min mening.
Jeg har svært dårlig motivasjon til å blande meg inn i kjærringkakkel
og popmusikk fra folk som aldri klarte å vokse ut av ungdomstiden,
men dette synes jeg det er verdt å kommentere. For Anne Lise
Hovdal er altså den mest rene, dynamiske, og registerfulle stemmen
som noen sinne har vokst opp i Norge og som kan måle seg med
verdenseliten ikke like flink til å synge som middelmåsighetene
Anita Skorgan og Benedicte Adrian.
Sissel Kyrkjebø har en ren og pen stemme ja, men hun mangler uttrykk.
Det blir veldig kjedelig å høre en hel CD med Kyrkjebø. Det er veldig
synd at hun ikke har klart å gjøre mer med det fantastiske instrumentet
hun er utstyrt med.

Men at hun er dramatisk mye bedre enn Anita Skorgan og Benedicte Adrian
er det ikke mye tvil om. Anita Skorgan har en kjedelig "ungpikestemme"
uten karakter, mens Benedicte Adrian synger så falskt at det gjør vondt
å høre på. Jeg har sjelden hørt en artist som så konsekvent bommer på
notene - hun synger hele tiden en kvarttone for høyt eller for lavt, og
har en vivrato som er forferdelig. Hun vet nok at hun ikke kan synge
rent, og derfor prøver hun å skjule det med en vid vibrato. Og mange
blir lurt.

Terje
Hans Petter Nenseth
2007-03-19 12:16:43 UTC
Permalink
Post by Terje Rydland
Sissel Kyrkjebø har en ren og pen stemme ja, men hun mangler uttrykk.
Det blir veldig kjedelig å høre en hel CD med Kyrkjebø. Det er veldig
synd at hun ikke har klart å gjøre mer med det fantastiske instrumentet
hun er utstyrt med.
Hun synger feil sanger. Hør på Folket Som Danser med henne og Sigbjørn
Dagsland.
--
Medlem av AMS, EMS, RMF, NSRN, ERMS
Be din siste bønn og bli et bedre menneske.
Loading...