Fråga:
Kan brytning utlösa jordbävningar?
naught101
2014-04-16 06:15:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Är jordbävningar vanligare i gruvregioner än de annars skulle vara? t.ex. är frekvensen av jordbävningar i dessa regioner annorlunda när gruvdrift sker än när den inte är?

Jag är generellt intresserad av jordbävningar men är också särskilt intresserad av jordbävningar som är starka nog för att få skadliga effekter (för liv och infrastruktur ).

Som @CamiloRada nämnts i kommentarform nedan kan det finnas en chans att frågan ställer om jordbävningar med en starkare magnitud. Min redigering gäller denna teori, men om det är det du ber om, vänligen ** redigera din fråga ** så det står här.
@Eevee: Båda. Jag lade till det i frågan.
Fyra svar:
hichris123
2014-04-16 06:28:09 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, gruvdrift kan utlösa jordbävningar.

Enligt en vetenskaplig amerikansk artikel:

Vi har bevakat [The Geysers] sedan 1975. Alla jordbävningar vi ser där är [mänskliga] inducerade. När de flyttar produktionen till ett nytt område, börjar jordbävningar där, och när de stoppar produktionen, stoppas jordbävningarna.

Det här talar om geotermisk kraft. De skapar små små sprickor som orsakar små jordbävningar. De utnyttjar sedan denna kraft för el.

Jordbävningar kan också orsakas av kolbrytning och annan gruvdrift, enligt denna studie:

Klose har identifierat mer än 200 människor som orsakas av människor, mestadels under de senaste 60 åren. "De var sällsynta före andra världskriget," sa han.

De flesta orsakades av gruvdrift, sade han, men nästan en tredjedel kom från reservoarbyggande.

Olje- och gasproduktion kan utlöste också jordbävningar, tillade han.

Tre av de största jordbävningarna orsakade av människor genom tiderna, påpekade han, inträffade i Uzbekistans Gazli-naturgasfält mellan 1976 och 1984 (karta över Uzbekistan).

En annan studie avslutade också detta.

Intressant. Jag undrar hur ofta denna typ av tillskrivning kan göras på ett tillförlitligt sätt. Jag minns för några år sedan, det fanns ett papper som kom ut [som hävdade att jordbävningen i Newcastle 1989 utlöstes av gruvdrift] (http://www.smh.com.au/news/environment/coalmining-set-off-newcastle -jordbävningsforskare / 2007/01/08 / 1168104923457.html). Det uppstod en motreaktion i branschen som hävdade att forskningen var fel, liksom [ett par forskare som stöder dem] (http://www.abc.net.au/news/2007-01-09/australian-experts-reject -newcastle-quake-claims / 2168560).
@naught101 Hmm, det skulle vara intressant. Du kan inte förneka de människor som avsiktligt orsakar små jordbävningar ... men de andra, som du säger, jag är inte säker på om de kan säkerhetskopieras.
Titta på USGS har gjort omfattande studier om inducerade jordbävningar, mycket av det kring Oklahoma och oljeskörd, och det råder liten tvekan om resultaten av dessa studier, jordbävningarna är mänskliga. På samma sätt upplever Arizona sprickor med antagna lokalbävningar från fördrivna vattenbord och mänskliga aktiviteter. Verksamheten med gruvdrift, olje- och gasavlägsnande, vatteninjektion (fracking), skapande av större reservoarer etc. är alla kapabla och vissa har visat sig tydligt producera sådan aktivitet.
P.S. Oklahoma seismiska regionen ökar inte bara aktiviteten radikalt under de senaste åren, utan ökar aktivitetsnivån med jordbävningar som oftare når måttliga och skadliga nivåer. Ungefär den enda gruppen som fortsätter att förneka dessa är inducerade jordbävningar och utgör en växande fara är oljeindustrin. En smak av USGS: s position: earthquake.usgs.gov/research/induced/
Intressant ny artikel lägga till bevis: https://www.nature.com/articles/d41586-019-00959-4?utm_source=fbk_nnc&utm_medium=social&utm_campaign=naturenews&sf209768032=1&fbclid=IwAR3EVTWybZAciLLVZzqZKQmAvEpK_WfLFyzqs3vJr2f7yE575Tv8oNoMFxI liknande effekter produceras genom injektion av oljekällor avloppsvatten https://en.wikipedia.org/wiki/2011_Oklahoma_earthquake
Neo
2014-04-16 06:25:47 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det korta svaret är ja. Samförståndet är att människor i förtid kan utlösa jordbävningar, och detta papper 1986 års EPSL-årliga recensioner verkar ha fullt stöd. Det finns också denna uppsats som antyder att gruvinducerade jordbävningar är ganska vanliga. En tredje artikel publicerad i Science förra året antyder också att hydraulisk fracking kan orsaka jordbävningar. Det finns många fler artiklar om detta ämne, lätt att hitta med hjälp av google scholar, eftersom det är omtvistat för både allmänheten och forskare.

seismo_steve
2014-05-07 20:04:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

East Midlands-regionen i Storbritannien upplever för närvarande små jordbävningar som tros vara relaterade till gruvaktiviteter. British Geological Survey har en sida om dessa händelser: New Ollerton Earthquake Activity.

Välkommen till geovetenskap! Även om detta svar teoretiskt kan svara på frågan, [är det bättre] (http://meta.stackexchange.com/a/8259/237685) att inkludera de väsentliga delarna av svaret här och tillhandahålla länken för referens.
Inga problem. Börjar lära sig StackEx-etiketten!
Eevee
2018-03-13 01:25:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja.

Förutom att utlösa naturliga jordbävningar, (som påpekas av @ hichris123) Gruvor kan också vara källor till artificiell seismisk aktivitet på grund av minkollaps och / eller sprängämnen.

Gruvarbetare kommer i allmänhet att göra sitt bästa för att hålla min gruvaxel stabil, men deras metoder är inte 100% korrekta. Ibland kan brytning i ett instabilt område eller med brist på stöd till en gruva få axeln att kollapsa och döda någon som fortfarande finns i den. När detta händer kan det finnas en chans att en jordbävning kan kännas från en närliggande stad eller stad.

Är jordbävningar vanligare i gruvregioner än de annars skulle vara?

Även om det kan finnas jordbävningar i gruvregioner av andra skäl, ja, det är de. När en gruva kollapsar kan frigöringen av klipporna så plötsligt att kinetisk energi släpps ut i form av en jordbävning med låg styrka. Detta är också känt som en form av inducerad seismicitet och jordbävningar till följd av inducerad seismicitet är generellt det är inte så allvarligt.

När du googlar '' jordbävningar på grund av gruvdrift '' kommer följande blurb att visas:

De sex gruvarbetare och tre räddare som dödades i jordbävningen 3,9 på grund av kollapsen av Crandall-kolgruvan minns nu på platsen. ... Den plötsliga frisättningen av elastisk töjning i klipporna under en gruvan kollapsar ut energi i form av seismiska vågor.

Så detta är ett bra exempel på inducerad seismicitet.

t.ex. är frekvensen av jordbävningar i dessa regioner annorlunda när gruvdrift sker än när den inte är det?

Eftersom du nämnde gruvregioner kommer det att antas att en kollapsande gruva skulle vara vanligare i en gruvregion än någon annanstans. Så ja, skillnaden skulle vara att det finns fler seismiska vågor som skapar jordbävningar i en gruvregion jämfört med din genomsnittliga stad, för mindre gruvdrift sker i en stad som i ett berg. Men när ingen gruvdrift pågår som en gruvregion kommer det att finnas mindre jordbävningar som orsakats av människor.

Bra svar, men jag tror att frågan pekade på större jordbävningar, utlöst av gruvdrift, mer än små seismiska händelser som producerades av gruvaktiviteter (på grund av gruvkollaps eller användning av sprängämnen).
@CamiloRada Kanske, men jag läste bara vad jag kunde, undersökte, skrev och skickade ett svar och placerade mina källor. Om det var underförstått, min dåliga. Men om en redigering måste göras ska en av oss göra det. Tack för att jag fick veta! :)
Kanske kan du ställa in svaret som ett komplement till hichris123: s som att börja med. "Förutom att utlösa naturliga jordbävningar som påpekats av hichris123. Gruvor kan också vara källan till artificiell seismisk verksamhet på grund av minkollaps, sprängämnen ..." och fortsätt sedan med det fina svaret och forskningen du gjorde.
@CamiloRada Okej, jag gör det just nu. Tack! : D


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...