Discussion:
Kaizers-gitarist besvarer ytringer med vold
(too old to reply)
Sigvald
2012-01-15 16:36:15 UTC
Permalink
Dette dreier seg om musikk og hører derfor også hjemme i NKMD. Så kan
erklærte musikk-eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug selv avklare
om de tar avstand fra eller støtter vold som svar på ytringer.
Denne uken viste seg å bli rasismeuka. Det har blitt tegnet menn med
mørk hud og antydet at disse spiste mennesker. Slikt kan man ikke ha noe
av i 2012, og den svenske artisten Timbuktu fikk åpenbart problemer med det.
I går var det Spellemannspris, en pris som etter fjorårets utgave burde
bli kalt Spellepersonsprisen på grunn av at Susanne Sundfør fikk fnatt
av å bli definert som kvinne.
Bandet med det banebrytende navnet ‘Plumbo’ går av sted og vinner en
pris for årets hit, og denne hiten heter ‘Møkkamenn’. I takketalen
tenker sikkert vokalisten i dette bandet at prisutdelerne fra Madcon
tåler en (dårlig?) spøk, og sier noe om ‘mokkamenn‘.
Og med det går Madcon og deler av Norge helt av hengslene. Her skal det
tys til fysiske straffemetoder og gi fik. Når Madcon selv kaller folk
for ‘bleikfis’ er det helt akseptabelt. Å synge om ‘gooks’ (gulinger) er
helt greit. De kan også kalle seg selv for ‘sjokolademenn’. Men, når en
fyr, som kanskje nettopp på grunn av Madcons tidligere humoristiske
innslag om seg selv, sier noe om ‘mokkamenn’, så går det altså helt galt.
Madcon slår tilbake, og kaller Lars Erik Blokkhus, vokalisten i Plumbo
for ‘et jævla fittehøl’ og ‘kukhue’, samtidig som han kaller
mokkamann-uttalelsen for umoden, lite intelligent, billig og støtende.
Sterkt…
En representant fra Kaizer-gutta heller en øl i hodet på Blokkhus,
smukkas Aksel Hennie mener det bør deles ut flathender og hans
smukkeline, Tone Damli Aaberge, ble syk og kastet opp, og mener det bør
gis fik. Stein Thorleif Bjella døde litt inni seg. NRK har krisemøter i
forbindelse med at Plumbo skal være med i MGP. Noen dør litt, andre vil
ty til vold og noen vurderer åpenbart en boikott.
Mye tyder på at det er artistene, publikum i salen og journalistene som
er de som reagerer mest. Gutta i Madcon var tidlig oppe i dag, og har
vært opptatt med å slette kommentarer på sin Facebook-side. Følger man
litt med på Twitter og Fjesboka i dag, ser man fort at dette ble en
rasismeboomerang som kom relativt fort i retur.
--
Per
Hans Petter Nenseth
2012-01-15 17:45:55 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Dette dreier seg om musikk og hører derfor også hjemme i NKMD. Så kan
erklærte musikk-eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug selv avklare
om de tar avstand fra eller støtter vold som svar på ytringer.
Om du syns det er vold å helle væske i hodet på noen mot deres vilje,
hva vil du da kalle barnedåp?
--

Sigvald
2012-01-15 21:29:01 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Sigvald
En representant fra Kaizer-gutta heller en øl i hodet på Blokkhus,
Dette dreier seg om musikk og hører derfor også hjemme i NKMD. Så kan
erklærte musikk-eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug selv avklare
om de tar avstand fra eller støtter vold som svar på ytringer.
Om du syns det er vold å helle væske i hodet på noen mot deres vilje,
hva vil du da kalle barnedåp?
En religiøs handling.

Dette kan forøvrig eksperter som Terje Henriksen og Johan S. Tauler
forklare nærmere.

Sigvald
Terje Henriksen
2012-01-16 13:28:00 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Sigvald
En representant fra Kaizer-gutta heller en øl i hodet på Blokkhus,
Dette dreier seg om musikk og hører derfor også hjemme i NKMD. Så kan
erklærte musikk-eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug selv avklare
om de tar avstand fra eller støtter vold som svar på ytringer.
Om du syns det er vold å helle væske i hodet på noen mot deres vilje,
hva vil du da kalle barnedåp?
En religiøs handling.

Dette kan forøvrig eksperter som Terje Henriksen og Johan S. Tauler
forklare nærmere.


TH:
Jeg mener dåpen er en handling som skal gi den døpte Guds ånd og rense den
døptes ånd.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
Jon Wikne
2012-01-16 21:37:12 UTC
Permalink
[...]
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
Om du syns det er vold å helle væske i hodet på noen mot deres vilje,
hva vil du da kalle barnedåp?
En religiøs handling.
En religiøs legemskrenkelse. Men en langt mer uskyldig sådan enn
å kappe forhuden av snoppen på guttebarn.

Når det gjelder væske, er det antagelig glidende overganger mellom
legemskrenkelse og vold, avhengig av væsken. Eksempelvis etter en
skala som vann -> øl -> rødvin -> spillolje -> konsentrert salpetersyre.

-- Jon
Hans Petter Nenseth
2012-01-17 11:14:52 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
Om du syns det er vold å helle væske i hodet på noen mot deres vilje,
hva vil du da kalle barnedåp?
En religiøs handling.
Og da er det å leve med, syns du?

Den ølen Blokkhus fikk i hue var i det minste fremprovosert av en stupid
handling, hva har en baby gjort for å fortjene det?

Jeg mener utspillet til Blokkhus var idiotisk, samme med Madcons verbale
reaksjon. Og pressen måtte selvfølgelig blåse det totalt ut av proporsjoner.
Syns forresten Knut Buen hadde et bra innspill om saken. Han mener
rappere er så svære i kjeften selv at de faktisk får tåle slikt. :)
--

Sigvald
2012-01-17 15:00:31 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Den ølen Blokkhus fikk i hue var i det minste fremprovosert av en stupid
handling, hva har en baby gjort for å fortjene det?
De samme barna blir da også (forhåpentligvis) utsatt for hårvask/
bading av sine foreldre - uten samtykke. Hva er forskjellen? Vannets
temperatur?

Sigvald
Jon Wikne
2012-01-17 16:47:34 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
Den ølen Blokkhus fikk i hue var i det minste fremprovosert av en stupid
handling, hva har en baby gjort for å fortjene det?
De samme barna blir da også (forhåpentligvis) utsatt for hårvask/
bading av sine foreldre - uten samtykke. Hva er forskjellen? Vannets
temperatur?
Hva med _hensikten_? Hygieniske behov er en helt annen og langt
mer logisk begrunnelse enn religiøse riter for å utsette unger
for litt vann.

Etter min oppfatning bør religion, akkurat som sex, være for
«consenting adults».

-- Jon
Pelle Thomsen
2012-01-17 18:02:13 UTC
Permalink
Post by Jon Wikne
Etter min oppfatning bør religion, akkurat som sex, være for
«consenting adults».
Helt enig. Men kristendommen har én stor fordel,
det skal den faen meg ha :
den gir en fin fantasiforklaring for barn, når noen dør.
Den fra islam, men masse jomfruer og sånn, virker jo bare dum.
Det at man blir gjenfødt, evnt. som noe bedre, er jo også
en flott fantasiforklaring.
Jan BM
2012-01-17 17:40:30 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Den ølen Blokkhus fikk i hue var i det minste fremprovosert av en
stupid handling, hva har en baby gjort for å fortjene det?
De samme barna blir da også (forhåpentligvis) utsatt for hårvask/ bading
av sine foreldre - uten samtykke. Hva er forskjellen? Vannets
temperatur?
Foreldre må selvsagt sørge for renslighet og hygiene i forhold til sine
barn. Spørsmålet er om de har samme forpliktelse når det gjelder
praktisering av egen tro?

Rent prinsipielt mener jeg det er galt å melde inn små barn inn i
trossamfunn ved dåp. Barnet må gjerne døpes, men den medfølgende
innmelding i f.eks. DNK, er gal. Dette burde være et valg for et myndig
individ.

Kirken burde derimot fullstendig være åpen for fullstendig uforpliktende
aktiviteter tilpasset ulike barn. Konfirmasjons alder er jo en
aldersgrense som per dag til en viss grad praktiseres, men jeg tror også
denne kan være litt lav. Spesielt mener jeg en lav selvbestemmelsesalder
kan virke uheldig inn på foreldrenes press ovenfor sine barn. Om barn
ikke tillates meldes inn i trossamfunn før fylte 18, er det mindre tjangs
for at foreldre øver press.

Trosfrihet burde være personlig og ikke en arvelig belastning.
Hans Petter Nenseth
2012-01-18 22:20:36 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
Den ølen Blokkhus fikk i hue var i det minste fremprovosert av en stupid
handling, hva har en baby gjort for å fortjene det?
De samme barna blir da også (forhåpentligvis) utsatt for hårvask/
bading av sine foreldre - uten samtykke. Hva er forskjellen? Vannets
temperatur?
Hårvask har noe for seg.
--

h runderheim
2012-01-17 23:50:27 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Dette dreier seg om musikk og hører derfor også hjemme i NKMD. Så kan
erklærte musikk-eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug selv avklare
om de tar avstand fra eller støtter vold som svar på ytringer.
Denne uken viste seg å bli rasismeuka. Det har blitt tegnet menn med
mørk hud og antydet at disse spiste mennesker. Slikt kan man ikke ha noe
av i 2012, og den svenske artisten Timbuktu fikk åpenbart problemer med det.
I går var det Spellemannspris, en pris som etter fjorårets utgave burde
bli kalt Spellepersonsprisen på grunn av at Susanne Sundfør fikk fnatt
av å bli definert som kvinne.
Bandet med det banebrytende navnet ‘Plumbo’ går av sted og vinner en
pris for årets hit, og denne hiten heter ‘Møkkamenn’. I takketalen
tenker sikkert vokalisten i dette bandet at prisutdelerne fra Madcon
tåler en (dårlig?) spøk, og sier noe om ‘mokkamenn‘.
Og med det går Madcon og deler av Norge helt av hengslene. Her skal det
tys til fysiske straffemetoder og gi fik. Når Madcon selv kaller folk
for ‘bleikfis’ er det helt akseptabelt. Å synge om ‘gooks’ (gulinger) er
helt greit. De kan også kalle seg selv for ‘sjokolademenn’. Men, når en
fyr, som kanskje nettopp på grunn av Madcons tidligere humoristiske
innslag om seg selv, sier noe om ‘mokkamenn’, så går det altså helt galt.
Madcon slår tilbake, og kaller Lars Erik Blokkhus, vokalisten i Plumbo
for ‘et jævla fittehøl’ og ‘kukhue’, samtidig som han kaller
mokkamann-uttalelsen for umoden, lite intelligent, billig og støtende.
Sterkt…
En representant fra Kaizer-gutta heller en øl i hodet på Blokkhus,
smukkas Aksel Hennie mener det bør deles ut flathender og hans
smukkeline, Tone Damli Aaberge, ble syk og kastet opp, og mener det bør
gis fik. Stein Thorleif Bjella døde litt inni seg. NRK har krisemøter i
forbindelse med at Plumbo skal være med i MGP. Noen dør litt, andre vil
ty til vold og noen vurderer åpenbart en boikott.
Mye tyder på at det er artistene, publikum i salen og journalistene som
er de som reagerer mest. Gutta i Madcon var tidlig oppe i dag, og har
vært opptatt med å slette kommentarer på sin Facebook-side. Følger man
litt med på Twitter og Fjesboka i dag, ser man fort at dette ble en
rasismeboomerang som kom relativt fort i retur.
--
Per
Dagspressen har dårlig tro om flertallet av nordmenn siden det er dette
de tror vi vil lese om. Det mangler tydeligvis noe å skrive om og saker
som engasjerer. Forteller dette noe om oss selv ? Vi har omtrent ikke
sett mølla gå siden Utøya og nå måtte det denne tullehendlesen fra en
prisutdeling til for å overta stafettpinnen. dill dall
Pelle Thomsen
2012-01-18 17:25:49 UTC
Permalink
Post by h runderheim
Dagspressen har dårlig tro om flertallet av nordmenn siden det er dette
de tror vi vil lese om. Det mangler tydeligvis noe å skrive om og saker
som engasjerer.
Jeg skjønner ikke hva du og andre tyter om - dagspressen er da tjåka
full av ubetydelige ikke-nyheter og sladder, mens dette er og blir en
helt reell skandale. Det er også en reell "nyhet", uavhengig av at
den foregår i underholdningssegmentet.

Sjekk ut treffene på nyhets-artiklene knyttet til denne hendelsen,
sammenlign gjerne med krigen i Libya, og se hva nordmenn faktisk
_er_ opptatt av. Og hvorfor skulle de ikke det, det skjer jo fint lite
i denne bransjen bortsett fra at folk gifter seg med hverandre og
slipper en skive i ny og ne.

Hvis poenget er å skjelle ut pressen og beklage seg over mediedrev,
er det virkelig nok å ta av, men denne saken er helt malplassert å
nevne i den sammenheng.
Thomas Skogestad
2012-01-19 18:56:19 UTC
Permalink
Jo, men hvorfor skal vi stemme Fremskrittspartiet?
--
Thomas Skogestad
Sigvald
2012-01-20 13:57:56 UTC
Permalink
Post by Thomas Skogestad
Jo, men hvorfor skal vi stemme Fremskrittspartiet?
Fordi FrP er det partiet som i sterkest grad forsvarer Plumbos rett
til å spøke med oppskrytte fremmedkulturelle rappere. FrP er dessuten
dessuten det partiet som går lengst i å verdsette ikke-konforme
artister som Plumbo, Ole Ivars, Sputnik, Rune Rudberg og Steven
Ackless. Kort sagt - FrP er partiets for folk flest.

Sigvald
Pelle Thomsen
2012-01-20 16:00:48 UTC
Permalink
Post by Sigvald
FrP er dessuten
dessuten det partiet som går lengst i å verdsette ikke-konforme
artister som Plumbo, Ole Ivars, Sputnik, Rune Rudberg og Steven
Ackless.
Ikke-konforme artister ?
bwhahahahahaha. Tror ikke du helt forstår hva "konform" betyr.
Plumbo ble beskyldt for å ha kopiert en fotballsang, mer konformt
enn det er det vanskelig å få det.
Hva blir det neste fra FrP-kultur-gruppa, Sputnik som kulturminister ?
Eller hva med steven ackles som direktør for musikkonservatoriet ? Rune
rudberg til operaen ? Ole Ivars som norske UD-utsendte musikk-
ambassadører ?
Post by Sigvald
Kort sagt - FrP er partiets for folk flest.
Folk flest har vært medlem av facebookgruppa "folk flest mot FrP"
i mange år, og jaggu hjelper det heldigvis...

:-)

PS - du glemte å nevne musikken til david hasselhoff som
"ikke-konform".
Hans Petter Nenseth
2012-01-21 15:11:44 UTC
Permalink
Post by Pelle Thomsen
Folk flest har vært medlem av facebookgruppa "folk flest mot FrP"
i mange år, og jaggu hjelper det heldigvis...
Du vet at Sigvald har egen Fangruppe på Facebook?
--

Pelle Thomsen
2012-01-21 20:51:25 UTC
Permalink
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Pelle Thomsen
Folk flest har vært medlem av facebookgruppa "folk flest mot FrP"
i mange år, og jaggu hjelper det heldigvis...
Du vet at Sigvald har egen Fangruppe på Facebook?
nei, men det er jeg glad for -
jo mer han kommer til orde - jo bedre.

Mistenker deg for å ha konstruert han...


:-)
Per Rannug
2012-01-25 15:31:34 UTC
Permalink
Post by Sigvald
Post by Thomas Skogestad
Jo, men hvorfor skal vi stemme Fremskrittspartiet?
Fordi FrP er det partiet som i sterkest grad forsvarer Plumbos rett
til å spøke med oppskrytte fremmedkulturelle rappere. FrP er dessuten
dessuten det partiet som går lengst i å verdsette ikke-konforme
artister som Plumbo, Ole Ivars, Sputnik, Rune Rudberg og Steven
Ackless. Kort sagt - FrP er partiets for folk flest.
Sigvald
...skjønner ikke hvorfor det alltid må posteres også til politiske
news grupper her????? I mitt svar her så er det kun til
musikk.diverse.

...og ang Sigvalds innlegg her:
Gudbevaremævæl!!

PEr R

Loading...