Pytanie:
Czy roszczenie Aragorna do tronu było uzasadnione?
user1027
2016-01-20 06:52:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

W niedawnym poście w The Toast Austin Gilkeson argumentuje, że Aragorn, syn Arathorna, roszczenie do tronu Gondoru jest nieważne. Autor zagłębia się w różne szczegóły, ale główny argument brzmi:

Prawa i władcy Gondoru nawet uznali, jak absurdalne było twierdzenie Aragorna. Arvedui, ostatni król Arnoru, zanim utonął we wraku statku, kiedyś zasiadł na tronie Gondoru, ale Rada Gondoru słusznie go odrzuciła, mówiąc, że królewska linia Gondoru pochodzi od Anáriona, nie Isildur . Aragorn, jak wielu wcześniejszych nieślubnych dyktatorów, był w stanie przejąć władzę tylko z powodu załamania prawa i społeczeństwa podczas wielkiego kryzysu Wojny o Pierścień. Nawet wtedy, gdy zbliżała się zagłada Gondoru, Denethor, Namiestnik Gondoru, powiedział Gandalfowi, że nie pokłoni się Aragornowi, „ostatni z obdartego domu, długo pozbawionego panowania i godności”. (Denethor mógł być najgorszym tatą wszechczasów w Śródziemiu, ale miał w tym rację: Aragorn pochodził z królewskiego rodu, ale jedyną rzeczą, którą jego rodzina zarządzała przez tysiąc lat, była opuszczona dzicz pełna ruin, wilków i trolli, mówili jak wiktoriańskie jeżowce.)

Czy ta ocena jest trafna? Czy roszczenie Aragorna do tronu było nieważne, a jego dominacja na królewskim kapturku była sukcesem tylko z powodu chaosu wojny? A może zostałby królem, gdyby prawa Gondoru były stosowane normalnie?

Roszczenie byłoby nieważne, ale miał właściwy miecz.Chwiejne roszczenie do tronu samo w sobie jest niewystarczające, ale chwiejne roszczenie PLUS odpowiedni miecz to wszystko, czego potrzebujesz, aby zostać królem.
@WadCheber Dziwne kobiety leżące w stawach, rozdające miecze, nie są podstawą systemu rządów.Najwyższa władza wykonawcza wywodzi się z mandatu mas, a nie z jakiejś farsowej wodnej ceremonii!
@Keen nie w Śródziemiu.Tak się jednak składa, że Aragorn z pewnością otrzymał mandat od mas, znacznie większy niż kiedykolwiek miał Denethor.
@Keen +1!Dobry i trafny cytat z nienagannego źródła (ale może niektórzy ludzie mogą potrzebować atrybucji?).
Poza tym Denethor się zabił, więc nie jest w pobliżu, żeby narzekać.Nikt inny nie miał z tym problemu.
Przypuszczam, że to pytanie jest zadawane we wszechświecie, dodam jednak, że zakładam, że Tolkien uznał je za uzasadnione.Wątpię, czy napisał 1000 stron, aby zasadzić uzurpatora na tronie Gondoru.
Dzięki, że o to pytasz, Keen.Moja odpowiedź w jakiś sposób jest obecnie # 7 najbardziej przychylną odpowiedzią na tej stronie, a minął dopiero tydzień.Dziękuję za umożliwienie tego!
Siedem odpowiedzi:
Wad Cheber stands with Monica
2016-01-20 07:08:36 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Wersja TL; DR: Tak, to było absolutnie, bez wątpienia, na pewno uzasadnione, aw każdym razie nie było innych potencjalnych powodów, które mogłyby z nim konkurować.

Roszczenie Aragorna nie jest takie silny , jak można by sobie życzyć, ale jest on niewątpliwie uzasadniony . Poza tym ma coś, czego nie mieli jego poprzednicy - poparcie społeczne , zarówno wśród plebsu i niższej rodziny królewskiej i szlachty z Gondoru i Rohanu, a także Dúnedainów z Północ. A co ważniejsze, jest jedyną opcją; w przeciwieństwie do sytuacji Arvedui, nie ma rywala. To Aragorn albo nic.

Sugestia, że ​​roszczenie Aragorna jest bezprawne, opiera się na idei, że królestwo w Gondorze było zależne wyłącznie od linii męskiej, a nie żeńskiej (tj. ojciec synowi, a nie ojcu córce). Jak zobaczymy poniżej, to po prostu nieprawda - ród królów Numenoru i ich potomków w Gondorze i Arnorze był legalnie przekazywany zarówno przez potomków płci męskiej, jak i żeńskiej, chociaż ten pierwszy był zwykle preferowane; to „nigdy [nie było] obserwowane” w Gondorze i Arnorze, ale nie ma powodu, aby sądzić, że nie było to już prawo.

Kiedy roszczenie Arvedui do tronu zostało odrzucone na podstawie jego rodu za pośrednictwem kobiety, przedstawił dokładnie ten argument, a zarządca Pelendur i Dúnedain, którzy byli odpowiedzialni za wybór następcy tronu, nie odpowiedzieli (ponieważ wiedzieli, że ma rację) - po prostu wybrali jego rywala, ponieważ bardziej go lubili. Ten ciąg wydarzeń jest niemożliwy w przypadku Aragorna, ponieważ nikt nie spiera się z nim, a jego roszczenie jest niepodważalne - nie ma rywala. Jeśli Gondor odrzuci roszczenie Aragorna, jest bardzo mało prawdopodobne, że kiedykolwiek będzie ponownie rządzony przez króla.


Długa wersja:


Słówko Bóg:

W ten sposób Aragorn rościł sobie prawo do przejęcia kamienia Orthanc w swoje posiadanie ... ponieważ był de iure 1 prawowitym królem zarówno Gondoru, jak i Arnoru .
- JRR Tolkien, Niedokończone opowieści: Palantíri

Oczywiście to wystarczy, aby udowodnić, że twierdzenie Aragorna było uzasadnione, ale nigdy nie pozwoliłem, by proste zdanie sprowadzało się do rozstrzygająca odpowiedź Słowa Bożego stoi na przeszkodzie rozwlekłej diatrybie, więc będę kontynuował.


Pochodzenie Aragorna:

Uwaga: aby dokładnie zbadać pochodzenie Aragorna, zobacz przykładową odpowiedź Jasona Bakera tutaj: Ile elfiego pochodzenia ma Aragorn ?

Roszczenia Aragorna do tronu Arnoru można prześledzić poprzez tablice Strażników, Królów Arthedain &, Królów Arnoru. Jego pozycja jako następcy tronu Arnoru jest prosta, ponieważ linia jest nieprzerwana z powrotem do Elendila , założyciela i pierwszego władcy północnego królestwa numenorejskiego na „wygnaniu”. Chociaż Isildur, starszy syn Elendila, był pierwszym wspólnym królem Gondoru, był na najlepszej drodze, aby objąć tron ​​Arnoru, gdy został zaatakowany i zabity po śmierci jego ojca, Elendila. Zanim Andúril został przekuty dla Aragorna, oczywiście Arnor już dawno przestał istnieć jako królestwo. Nie ma też innych pretendentów, linie królów Rhudaur & Cardolan zawiodły.

Roszczenie Aragorna do tronu Gondoru jest mniej oczywiste. Opiera się na jego roszczeniu do bycia prawowitym dziedzicem Isildura i na prawie rodu Isildura do przejęcia tronu.

Odejście Isildura z Gondoru, aby objąć tron ​​Arnoru po śmierci jego ojca, Elendila The Tall'a, pozostawiło tron ​​w rękach Anariona (jego młodszego brata). Od tego czasu królewskie linie obu królestw skutecznie podzieliły się na północne i południowe Dúnedainy. To rozróżnienie uwidacznia spór o tron ​​Gondoru, który powstał po ślubie ostatniego króla Arnoru, Arvedui z Arthedain, z Firiel, córką Ondohera (31. król Gondoru). Po śmierci Ondohera i jego synów, Arvedui uważał, że to daje mu wystarczający powód do objęcia tronu Gondoru. Roszczenie zostało odrzucone przez Radę Gondoru, która wybrała Eärnila (potomka króla Telumehtara). W przypadku Arvedui nie mógł wówczas prowadzić swojej sprawy.

Nieważne, Aragorn jest jedynym bezpośrednim męskim potomkiem rodu Elendila. Co więcej, Isildur nie zrzekł się tronu Gondoru , który sprawował wspólnie ze swoim bratem .. Królestwo Południowe zostało pierwotnie podzielone na dwie części, z Isildurem z siedzibą w Minas Ithil w Ithilien i Anárion w Minas Anor; budowa jej stolicy w Osgiliath na środku rzeki Anduiny była kompromisem, aczkolwiek w praktyce mógł on służyć jedynie jako punkt rozgraniczający między dwiema częściami, podczas gdy obaj bracia byli obecni.
- Źródło

enter image description here

Sprawa jest jasna: drzewo genealogiczne Aragorna dowodzi, że jest on potomkiem zarówno Isildura, jak i Anariona. Jego powiązanie z Anárionem prowadzi przez żeńską przodkę (Fíriel), a gdyby istniał rywal, który był spokrewniony z Anárionem przez mężczyznę, roszczenie Aragorna byłoby słabsze. Ale nie ma rywala, więc płeć jego przodków powiązana z Anárionem nie ma znaczenia.

Chociaż nie byłoby to częścią równania, nadal warto zauważyć, że Aragorn ma krew nie tylko od Numenorejczyków, a nie tylko od elfów za pośrednictwem Elrosa - ma także krew Maiar w jego żyłach. Genialna odpowiedź Jasona Baker'a tutaj brzmi:

Ponieważ matka Lúthiena, Melian, była Maiar, możemy użyć tego samego wzoru, aby określić, że Aragorn to 1 / (2 ^ 66) = 1,355x10 ^ -20 = 0,000000000000000001355% Maiar.

Biorąc pod uwagę stwierdzenie Tolkiena, że ​​Maiarowie (poza Sauronem) są zasadniczo aniołami, Aragorn jest po części aniołem .


Arvedui, Eärnil, Anárion i Isildur:

Roszczenie Arvedui zostało odrzucone z kilku powodów:

  1. Ponieważ został uznany (przez Dúnedainów) za podrzędny w stosunku do roszczenia Eärnila, z racji jego pochodzenia z Anárion; Z drugiej strony, Arvedui był potomkiem Isildura.

  2. Ponieważ Pelendur, steward i Dúnedain, bardziej lubili Eärnila.

Po śmierci Ondohera a jego synowie, Arvedui z północnego królestwa, zażądali korony Gondoru, jako bezpośredniego potomka Isildura i męża Fíriela, jedynego ocalałego dziecka Ondohera. Roszczenie zostało odrzucone. W tym Pelendurze, zarządca króla Ondohera, odegrał główną rolę.

Rada Gondoru odpowiedziała: „Korona i królewskość Gondoru należą wyłącznie do spadkobierców Meneldila, syna Anariona, któremu Isildur zrezygnowali z tego królestwa. W Gondorze to dziedzictwo jest rozliczane tylko przez synów; a nie słyszeliśmy, że prawo jest inaczej w Arnor.

„Na to Arvedui odpowiedział:„ Elendil miał dwóch synów, z których Isildur był starszym i spadkobiercą jego ojca. Słyszeliśmy, że imię Elendila stoi do dziś na czele linii królów Gondor, ponieważ był uważany za najwyższego króla wszystkich ziem Dúnedainów. Podczas gdy Elendil wciąż żył, wspólne rządy na Południu były oddane jego synom; ale kiedy Elendil upadł, Isildur odszedł, aby objąć wysokie królestwo swojego ojca , i przekazał rządy na Południu w podobny sposób synowi swojego brata. Nie zrzekł się swej królewskości w Gondorze ani nie zamierzał, aby królestwo Elendil zostało podzielone na zawsze.

'" Ponadto w dawnym Numenorze berło należało do najstarszego dziecka króla, mężczyzny lub kobiety. Prawdą jest, że prawo nie było przestrzegane w krajach wygnania, które nigdy nie były dotknięte wojną; ale takie było prawo naszego ludu , do którego teraz się odnosimy, skoro synowie Ondohera zmarli bezdzietnie. ”

Na ten Gondor nie odpowiedział. przez Eärnila, zwycięskiego kapitana; przyznano mu ją za aprobatą wszystkich Dúnedainów w Gondorze , ponieważ był z rodu królewskiego. Był synem Siriondila, syna Calimmacila, syna brata Arciryasa Narmacila II. Arvedui nie nalegał na swoje roszczenie; ponieważ nie miał ani mocy, ani woli, by sprzeciwić się wyborowi Dúnedainów z Gondoru ; jednak roszczenie to nigdy nie zostało zapomniane przez jego potomków, nawet gdy minęło ich królestwo. Na razie zbliżał się koniec Królestwa Północnego.
- JRR Tolkien, Gondor i spadkobiercy Anárion

Sprowadza się to do dwóch uzasadnień przyznania Eärnilowi ​​korony:

  • Został uznany za lepszego z dwóch kandydatów, według Stewarda Pelendura i th Interpretacja prawa przez Dúnedaina

  • Był bardziej popularny. Zauważ, że Gondor nie odpowiedział na doskonały argument Arvedui - po prostu go zignorowali i wręczyli koronę jego rywalowi. Równie dobrze mogliby przyznać prawdę: „Nie ma powodu, aby wykluczać dziedzica Isildura z tronu, a sugestia, że ​​pochodzenie z Anárion jest lepsze od pochodzenia z Isildura, jest głupie - po prostu nie lubimy cię tak bardzo, jak lubimy go ”.

Żaden z tych czynników nie może mieć wpływu na Aragorn, ponieważ jest jedynym potencjalnym spadkobiercą i jest prawie powszechnie kochany.


Arvedui i Aragorn:

Dlaczego więc twierdzenie Arvedui zostało odrzucone, a Aragorn zaakceptowane, pomimo faktu, że twierdzenie Arvedui było wyraźnie silniejsze? Proste:

  • Arvedui miał konkurencję, Aragorn nie. Okoliczności nie mogły być bardziej różne: Arvedui kontra Eärnil; Aragorn kontra nikt.

    • Roszczenie Arvedui zostało uznane za słabsze niż roszczenia Eärnila, ponieważ ród Arvedui przeszedł przez kobietę, a Eärnil przez mężczyznę. Chociaż linia męska była lepsza od linii żeńskiej, a pierworodny syn jest lepszy od kolejnych synów, nie ma to znaczenia w sytuacji Aragorna, ponieważ bliższa linia żeńska i bardziej odległa linia męska jest lepsza niż nic. Aragorn z nikim nie konkuruje.
  • Wtedy Steward Pelendur - główny arbiter twierdzenia Arvedui - wolał Eärnila od Arvedui; teraz Steward Faramir całym sercem wspiera Aragorna.

    • Gdyby Denethor nadal żył, prawie na pewno sprzeciwiłby się twierdzeniom Aragorna, ale z pewnością byłby zmuszony ustąpić i zaakceptować Aragorna jako króla wcześniej niż później, ponieważ Aragorn wywierał niesamowitą presję, by przejąć tron. Ale Denethor oczywiście umarł, a jego syn Faramir dosłownie zawdzięcza swoje życie Aragornowi. Nawet gdyby Aragorn nie ocalił życia Faramira, Faramir nie sprzeciwiłby się mu - Faramir jest zbyt pokorny i przyzwoity, by zrobić coś tak drobnego, jak odmówienie Gondorowi jego długo oczekiwanego króla, tylko po to, by zachować Zarząd dla siebie.
  • Dúnedainowie poparli Eärnila i odrzucili Arvedui tysiąc lat temu, ale teraz wszyscy popierają Aragorna i odrzucają ... nie mieć króla.

    • Wygląda na to, że Arvedui nigdy nie miał poparcia Dúnedainów; Aragorn tak. Aragorn przez cały czas miał wsparcie Dúnedainów z Północy (czyli Strażników Północy) i prowadził ich przez dziesięciolecia; Dúnedain z Południa (tj. dobra i społecznie ważna część populacji Gondoru) szybko przybył, by wesprzeć Aragorna, gdy pokazał swoje zasługi i bronił Gondoru. W ten sposób przez całe życie cieszył się wsparciem połowy Dúnedainów, a po Pelennorze otrzymywał wsparcie pozostałych.
  • Arvedui nie był nie jest popularny w Gondorze, o ile wiemy, podczas gdy Eärnil był ukochanym i sławnym bohaterem wojennym; Aragorn jest niezwykle popularny w Gondorze po Pelennorze i rzeczywiście był (?) Bohaterem bitwy .

    • Arvedui nie było szczególnie ważne dla Gondoru. Nie mamy powodu sądzić, że zrobił cokolwiek dla nich, a na pewno nie zrobił dla Gondoru tyle, co Eärnil. Mieszkańcy Gondoru wiedzieli, że bez pomocy Aragorna zostaliby zmasakrowani.
  • Wygląda na to, że szlachta i pomniejsza rodzina królewska Gondoru jednogłośnie poparli Eärnila i odrzucili Arvedui; szlachta i pomniejsza rodzina królewska Gondoru (a nawet Rohanu) jednogłośnie popierają Aragorna .

    • Relacja o próbie zdobycia tronu przez Arveduiego daje wrażenie, że nie miał nikogo na swoim bok. Wiemy na pewno, że kiedy Aragorn objął tron, wszyscy liczący się z nim byli - książę Imrahil, król Éomer, Faramir steward, lord Elrond, lady Eowina, a nawet Gandalf. Więcej na ten temat poniżej.
  • Pelendur i Dúnedainowie uważali, że królestwo Arthedain Arvedui było mniej imponujące niż wyczyny Eärnila jako kapitana południa Armie przeciwko Woźnicom Rhovanionu, Ludziom Wschodu i Haradrimom; Aragorn osiągnął znacznie bardziej imponujące zwycięstwa niż Eärnil.


Baza wsparcia Aragorna:

Porównywanie Arvedui i Aragorna jest całkiem interesujące, ponieważ obaj byli podobni pod tym względem, że obaj byli królami Arnoru (lub byliby, w przypadku Aragorna), i obaj również domagali się tronu Gondoru. Ich rozumowanie było takie samo w obu przypadkach - Arnor był rządzony przez potomków Isildura. Gondor był rządzony przez potomków Anariona. Ponieważ Isildur i Anárion byli braćmi, jedna rządząca rodzina była spokrewniona z drugą. Różnica między Arvedui i Aragorn polega jednak na tym, w jaki sposób odpowiedziano na ich twierdzenia.

Arvedui wystąpił o tron ​​Gondoru po tym, jak prawowity król, Ondoher, zmarł bez synów. Arvedui poślubił nawet córkę Ondohera, więc część jego argumentacji polegała na tym, że powinna ona odziedziczyć tron ​​(przy założeniu, że on będzie faktycznie rządził ...). Po odejściu Ondohera królestwem rządzili Rada Gondoru, na czele której stoi steward Pelendur. Do nich należała decyzja, kto będzie następnym królem. A Arvedui miał konkurenta - Eärnila, dalekiego krewnego Ondohera i bohatera wojskowego w Gondorze.

Pelendur faworyzował Eärnila i ostatecznie przekonał Radę, by wybrała go zamiast Arvedui. Ich rozumowanie było takie: Isildur zrezygnował z jakiejkolwiek kontroli nad Gondorem, więc spadkobiercy Isildura nie powinni mieć żadnych roszczeń do tronu Gondoru. A żona Arveduiego nie mogła odziedziczyć, ponieważ tron ​​mógł zostać przekazany tylko synom. Poza tym w tym czasie królestwo Arvedui zostało zredukowane do znacznie mniejszego królestwa Arthedain, które Gondor uznał za raczej mało imponujące, zwłaszcza w porównaniu z heroicznymi wyczynami Eärnila.

Teraz przenieśmy się o tysiąc lat do Aragorna. Pod pewnymi względami jego roszczenia do tronu Gondoru są jeszcze gorsze niż Arvedui. W rzeczywistości nie jest królem niczego, a nawet małe królestwo Arvedui zniknęło. Ale w przeciwieństwie do Arvedui, Aragorn nie ma konkurentów. Nikt inny nie ma prawa do tronu. Poza tym, chociaż nie jest to patrylinearne dziedzictwo, jakiego pragnął Pelendur, Aragorn jest technicznie potomkiem Ondohera poprzez żonę Arvedui.

Chociaż Pelendur udowodnił, że steward miał moc zaprzeczenia roszczeniom do tronu Gondoru, prawdopodobnie nie byłby w stanie tego zrobić, gdyby Eärnil również nie był opcją. Podobnie myślę, że (gdyby Denethor przeżył) mógłby próbować zablokować roszczenie Aragorna, ale prawdopodobnie nie byłby w stanie zaprzeczyć Aragornowi w nieskończoność. Jego problem polegał na tym, że Aragorn był dość popularny wśród wielu innych potężnych ludzi. Gandalf mógł nie być zbyt pomocny na politycznej scenie Gondoru, ale książę Imrahil byłby to pomocny. A po tym, jak Rohan dosłownie wkroczył i uratował dzień w bitwie na Polach Pelennoru, wsparcie Éomera również byłoby pomocne. I (chociaż mogę być w tym uprzedzony) mam wrażenie, że Faramir również poparłby twierdzenie Aragorna. A gdyby mieszkańcy Gondoru byli pod wrażeniem wojennych wyczynów Eärnila, z pewnością byliby pod wrażeniem Aragorna.
- Zapytaj o Śródziemie

Denethor najwyraźniej zamierzał odmówić Aragornowi tronu i prawdopodobnie miałby to uzasadnienie. Ale po śmierci Denethora nie było nikogo na pozycji autorytetu, który byłby skłonny odrzucić Aragorna. Niektórzy z jego zwolenników byli dość potężni:

  • Éomer, król Rohanu

    • jako władca Rohanu oraz ( po śmierci Theodena) przywódcy sił Rohirrimów, którzy przybyli z pomocą Gondorowi w Pelennor, wsparcie Éomera miało znaczący wpływ na Faramira i mieszkańców Gondoru.
  • Książę Imrahil z Dol Amroth, szwagier Denethora

    • Jak zauważa Tolkien Gateway, „Imrahil uznał, że Aragorn był prawowitym królem, ale zgodził się, że mądrze byłoby, gdyby Aragorn czekał z wejściem do miasta, ponieważ wiedział, że Denethor ma silną wolę i jest dumny.

    • Imrahil wezwał Aragorna do objęcia tronu, gdy dowiedział się, że Denethor nie żyje, a Faramir (nowy Steward) najwyraźniej umiera; zamiast tego Aragorn uleczył Faramira i przekonał samego Imrahila, by tymczasowo przejął Stewardship, dopóki Faramir nie wyzdrowieje.

  • Faramir, syn i następca Denethora jako Steward

    • Faramir był dobrym człowiekiem, zawdzięczał swoje życie Aragornowi i był na tyle pokorny, aby rozpoznać, że Aragorn był królem, na którego czekał Gondor.

    • „Oto Aragorn, ... Elessar z linii Valandila, SYN ISILDUR, syn Númenoru Elendila”. - Faramir

  • Eowyn, siostrzenica Theodena (i zasadniczo jego adoptowana córka), siostra Éomera, a później żona i księżniczka Faramira .

    • Kochała Aragorna i wiedziała, że ​​zasiadał na tronie; byłaby skłonna przekonać Faramira do zaakceptowania twierdzenia Aragorna, gdyby trzeba było go przekonać (ale oczywiście było to całkowicie niepotrzebne)
  • Pozostali Dúnedainowie, zarówno z północy, jak i południa.

    • Aragorn był wodzem północnego Dúnedainów przez dziesięciolecia, a kiedy przybył z pomocą Gondorowi i uratował życie Faramir, zdobył również lojalność południowych.
  • Elfy pod wodzą Elronda.

    • Jakie ma to znaczenie? Ponieważ królowie Numenoru, a później Gondoru, prześledzili swój rodowód aż do Elrosa. Aragorn był potomkiem Elendila, który był potomkiem Valandila, który kilka pokoleń temu był potomkiem Elrosa. Elros był synem Earendila i jego żony Elwing oraz brata Elronda. Aragorn trzymał Elronda w swoim kącie, mówiąc: „Twoje królestwo jest ostatecznie związane z pochodzeniem od MOJEGO BRATA , i zapewniam cię, TO JEST GŁÓWNY, KTÓRY CHCESZ . koleś, który jest najbliżej spokrewniony z pierwszym królem Numenoru, moim własnym bratem ”.
  • Gandalf Biały

    • Jest rzeczą oczywistą, że Aragorn miał poparcie Gandalfa; Chociaż Denethor prawdopodobnie zwrócił ludność Gondoru przeciwko „Mithrandirowi” z powodu jego osobistej nieufności wobec czarodzieja, ludzie szybko nauczyli się kochać Gandalfa, kiedy dowodził obroną Minas Tirith.

I oczywiście ludność Gondoru była mocno w obozie Aragorna - ocalił ich, uratował ich ukochanego Faramira i był jedynym wyraźny potencjalny następca tronu. Byliby podekscytowani perspektywą ponownego posiadania króla i powiększonego królestwa po tysiącleciu powolnego upadku i utraty statusu, a wisienką na torcie był fakt, że Aragorn był również szlachetną, godną podziwu i bohaterską postacią.


Słowo Boże dotyczące Palantíri:

Palantír z Orthanc był prawowitą własnością prawowitego króla Gondoru:

Te kamienie były niezbywalnym darem dla Elendila i jego spadkobierców, do których jako jedyni należeli na mocy prawa ; ale to nie znaczy, że mógł ich używać tylko jeden z tych „spadkobierców”. Mogą być używane zgodnie z prawem przez każdego upoważnionego przez „spadkobiercę Anariona” lub „dziedzica Isildura”, czyli legalnego króla Gondoru lub Arnoru.

Inne wyznaczono także osoby do odwiedzania Kamieni, a ministrowie Korony zajmujący się „wywiadem” dokonywali ich regularnych i specjalnych inspekcji, zgłaszając uzyskane w ten sposób informacje królowi i Radzie lub królowi prywatnie, zgodnie z wymaganiami sprawy. W Gondorze ostatnio jako urząd Steward zyskał na znaczeniu i stał się dziedziczny, zapewniając, jakby był stałym „dublerem” króla i bezpośrednim wicekrólem w razie potrzeby, dowodzenie i używanie Kamieni wydaje się być głównie w rękach Komisarzy, a tradycje dotyczące ich charakteru i zastosowania, aby były strzeżone i przekazywane w ich domu. Odkąd Zarząd stał się dziedziczny od 1998 r., Więc upoważnienie do używania lub ponownego zastępowania używania Kamieni zostało zgodnie z prawem przekazane w ich linii, a zatem w pełni należało do Denethora.

W odniesieniu do narracji Władcy Pierścieni należy jednak zauważyć, że każdy „spadkobierca Elendila” wykracza poza taką władzę, nawet dziedziczną (to znaczy uznany potomek zajmujący tron ​​lub zwierzchnictwo w królestwach Numenorejczyków z racji tego zejścia) miał prawo do używania dowolnego z palantíri. Aragorn w ten sposób rościł sobie prawo do przejęcia kamienia Orthanc w jego posiadanie ponieważ obecnie nie ma właściciela ani opiekuna; a także ponieważ był de iure prawowitym królem zarówno Gondoru, jak i Arnoru i mógł, gdyby zechciał, ze słusznej przyczyny odebrać sobie wszystkie poprzednie dotacje.
- Niedokończone opowieści: Palantírí

Jakby to nie było wystarczająco jasne, w liście 246 Tolkiena mówi, że Aragorn wygrał jego konkurs z Sauronem o mistrzostwo w palantírze, ponieważ:

W konkursie z Palantírem Aragorn był prawowitym właścicielem .

Jeśli prawowitym właścicielem Palantír był prawowity król Gondoru i jeśli Aragorn był prawowitym właścicielem Palantír, to Aragorn jest prawowitym królem Gondoru (QED).


Podsumowanie:

Aragorn ma uzasadnione roszczenia prawne do tronu; nikt mu się nie sprzeciwia i wszyscy go wspierają. Jego dziedziczne więzi z królestwem są odległe i stosunkowo słabe w porównaniu z więzami poprzednich królów, ale to nie ma znaczenia, ponieważ jego więzi są silniejsze i bliższe niż ktokolwiek inny na planecie. Gdyby Gondor odrzucił jego roszczenia, nigdy już nie mieliby króla; i o ile wiem, Gondor nie miał prawa zaprzeczyć jego roszczeniom. Fakt, że nie mieli prawa mu odmawiać, ładnie zbiegł się z faktem, że nie mieli ochoty mu odmawiać (w rzeczywistości byli rozczarowani, że kazał im poczekać do bitwy pod Morannon - chcieli, aby po niej objął tron). bitwa na polach Pelennoru, ale odmówił).


Postscript:

Możemy spekulować, co by się stało, gdyby ktoś z silniejszym roszczeniem do tronu rzucił wyzwanie Aragorn. Powiedzmy, że pojawił się ktoś, kto był potomkiem Anariona i powiedział, że pochodzenie Aragorna z Isildura uczyniło go słabszym kandydatem, a to, w połączeniu z faktem, że jedyne więzi Aragorna z Anárionem przeszły przez Fíriel, sprawiło, że nie kwalifikował się do królestwa Gondoru. Byłby to rodzaj powtórzenia kontrowersji Arvedui / Eärnil, ale z jedną istotną różnicą - pamiętaj, że Eärnil wygrał dzięki swoim wojennym rekordom. Jak wspomniano powyżej, Aragorn ma najbardziej imponujący, jednostronny akt wojenny w historii świata. To, w porównaniu z jego odległymi, ale niezaprzeczalnymi pretensjami do tronu, przechyla szalę na jego korzyść. .


1 de iure jest zdefiniowany jako:

przysłówek 1. zgodnie z uprawnionym prawem lub roszczeniem; z prawa.
synonimy: z prawa, zgodnie z prawem, zgodnie z prawem, zgodnie z prawem

przymiotnik
1. oznaczający coś lub kogoś, kto jest do tego uprawniony.
„Był de iure król od śmierci ojca ”

połowa XVI wieku: łacina, dosłownie „prawo”.

Mogłem przegapić tę część, ale myślę, że o tym nie wspomniałeś.Czy Gondor oficjalnie zdecydował między prymogenitem agnatic i agnatic-cognatic?To pierwsze oznaczałoby, że Firiel nie miała żadnych praw do Gondoru, a następnie nie mogła przekazać tego Aragornowi.Wierzę jednak, że twierdzenie z męskiej linii pochodzącej od Isildura jest więcej niż wystarczające.
@meneldal - wspomniałem o tym.W Numenorze dziedzicem był najstarszy syn (chyba że coś uniemożliwiło najstarszemu objęcie tronu).W przypadku braku męskiego spadkobiercy na tronie mogła zasiąść kobieta (gdy prawo to zostało wprowadzone w połowie historii Numenorejczyka).
Ładne wykresy.Ciekawe spostrzeżenie: Arwena to kuzynka Aragorna (wielokrotnie, wiele razy usuwana).
@NateEldredge - właściwie zadałem pytanie w oparciu o przerażenie Aragorna poślubiającego jego kuzynkę, która jest również jego siostrą (poprzez faktyczną adopcję Aragorna przez Elronda).
@meneldal - pomyliłem się.W Numenorze najstarsze ** dziecko ** było dziedzicem, niezależnie od płci.
Teraz muszę ponownie zagrać w Crusader Kings 2.Dzięki Chebs.
Jedna z najlepszych odpowiedzi na Stack Exchange, jakie przeczytałem.+1 Zawsze możemy na Ciebie liczyć, jeśli chodzi o doskonałe iw pełni zbadane odpowiedzi na WP i Gwiezdne Wojny.
Wiem, że wspominasz o prawie Numenoru, ale czy Gondor zachowa te same prawa?Chociaż miałoby to sens, zdecydowanie zmienili prawo, ponieważ nie było władczyni.Zapytałem więc, czy w Gondorze istnieje oficjalne prawo, które to wyjaśnia.
@meneldal - Najwyraźniej prawo nadal obowiązywało, ale czasami było ignorowane.
@meneldal - W każdym razie kwestia Isildur kontra Anarion (tj. Czy Elendil zamierzał, aby Gondor i Arnor pozostały oddzielnie po śmierci Isildura lub Anariona?) Była ważniejsza niż kwestia synów kontra córki, i żadna z tychczynniki były równie ważne, jak fakt, że Pelendur lubił Earnila bardziej niż Arvedui.
@WadCheber Myślę, że można dodać, że lecznicze zioło Athelas, czyli Kingsfoil, jest silniejsze, gdy jest używane w rękach króla i w ten sposób jedyne lekarstwo na Czarny Oddech, szeroko stosowane przez Nazgula podczas Pelennoru.Wykorzystanie przez Aragorna atheli do leczenia rannych doprowadziło do szybkiego rozpowszechnienia plotek wśród zwykłych ludzi, że król powrócił i jest wśród nich.Uważam, że w tym przypadku athele posłużyły ludowi jako dowód boskiego mandatu, że Aragorn należy do linii królów, a zatem jest prawowitym władcą Ludzi Numenoru.Jego roszczenie nie wynika z krwi, a bardziej z powodu czynu
Prawdopodobnie najlepsza odpowiedź w historii.Czy mógłbyś może dodać trochę o poglądach Tolkiena na uprawomocnienie królestwa ludzi przez fakt, że Aragorn zstępował (daleko) od Ainurów, co dało mu jakiegoś mistycznego Boga, któremu dano prawo do tego również?
Brakuje Ci punktu.Podczas gdy męska linia wywodząca się z Anárion wymarła w Gondorze, ta męska linia istniała przez około 26 pokoleń, więc nie można sobie wyobrazić, że w Gondorze nie ma nikogo, kto pochodziłby od Anárion w częściowo żeńskiej linii, chociaż nie wiemyo nich.I taka osoba może mieć uzasadnione roszczenia do tronu.
@MikeScott: Całkiem tak.Nawet najbardziej wrodzona linia królewska ma wiele gałęzi po 200 latach, nie mówiąc już o 2000. Rzeczywistym przypadkiem była [wojna o sukcesję hiszpańską] (https://en.wikipedia.org/wiki/War_of_the_Spanish_Succession).Rodzina Habsburgów podzieliła się na oddziały hiszpańskie i austriackie, linia hiszpańska wymarła 150 lat później, Austriacy próbowali zdobyć tron Hiszpanii, ale ich wrogowie nie mieli trudności ze znalezieniem rywala.Ale co najmniej, Tolkien miał dziwne podejście do robienia dzieci.
@WadCheber: +1 za niezwykle dokładną odpowiedź.Jedna dziura: w przeciwieństwie do Rangersów z Północy, nie sądzę, by było coś, co wskazywało na to, że Rangersi z Ithilien mieli niezwykle czystą krew Numenore.
https://www.youtube.com/watch?v=8dU68enUUwU
To mnie wprawia w zakłopotanie, ponieważ podczas badania Imrahila znalazłem http://lotr.wikia.com/wiki/Imrahil#House_of_Dol_Amroth, ale wyraźnie pamiętam (przynajmniej w filmie) Gandalf mówi o śmierci Denethora „Tak mija Denethor, SynEcthelion ”.Nie widzę Ecthelionu na tym drzewie;czy został wymyślony przez Petera Jacksona na potrzeby filmu?A może Gandalf miał na myśli „syna” jak w oddali „potomka”?
Jeśli więc najstarsze dziecko było prawowitym pretendentem do tronu, dlaczego Fíriel go nie zgłosiła?
@TylerH Imrahil jest spokrewniony z Denethor poprzez jego żonę Finduilas.Ten link pokazuje teściów Denethora, a nie jego przodków.Kliknij imię Denethora, aby zobaczyć jego drzewo genealogiczne, tam jest Ecthelion.
@JohnRobinson Ach, teraz rozumiem.
@RoyalCanadianBandit - są określani jako Dunedain of the South.Nigdy nie powiedziałem, że ich krew jest czysta.
@AncalagonTheBlack - niczego nie dodam - myślę, że mogę już napotkać limit długości odpowiedzi.
Ach, znalazłem to: [Jak Aragorn i Arwena spotkali się po raz pierwszy i dlaczego się spotkali?] (Http://scifi.stackexchange.com/q/90515/54061)
Dołączyłem do tej wymiany stosów wyłącznie po to, aby zagłosować na odpowiedź @WadCheber's.
** Ogromne podziękowania dla wszystkich, którzy głosowali za i / lub zostawili wspierające komentarze - dzięki tobie ta odpowiedź stała się numerem 7 w historii SF&F i osiągnęła tę wysoką pozycję * w zaledwie tydzień! ***
Chciałbym tylko zaznaczyć, że w cytowanym materiale był co najmniej jeden błąd: „Odejście Isildura z Gondoru, aby objąć tron w Arnor po śmierci jego ojca, Elendila Wysokiego, pozostawił tron w rękach Anariona (jegomłodszy brat)."W tym momencie tron Gondoru został faktycznie pozostawiony z Meneldilem, synem Anariona.Jednym z powodów, dla których Isildur czekał kilka lat na opuszczenie Gondoru, było wyszkolenie swojego siostrzeńca na króla.Anarion zginął w Wojnie Ostatniego Przymierza, podczas oblężenia Barad-dur, kiedy spadł na niego kamień spadający z wieży.
@MikeScott: W czasach Arvedui jest prawie nie do pomyślenia, aby jakikolwiek Dúnadan * nie * pochodził od Elendila, chociaż być może niewielu mogło prześledzić swoje pochodzenie tak daleko.
OK, świetna odpowiedź, zniekształcona tylko przez niepewną matematykę przytoczoną z odpowiedzi Jasona Baker'a na drugie pytanie (odpowiedź Buzza nie zagubiła się w chwastach).Ale ten cytat również nie ma znaczenia w tym pytaniu, więc nie ma większego znaczenia.
„Maiarowie (poza Sauronem) są zasadniczo aniołami” - czy masz źródło dla części „poza Sauronem”?Zawsze zakładałem, że wszyscy skorumpowani Maiar byli odpowiednikami Tolkiena upadłych aniołów.
Tim Pederick
2016-01-20 18:34:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

„Tak”: wersja TL; DR

Nie dostaniesz lepszej odpowiedzi niż wyczerpująco cytowana odpowiedź Wad Chebera. Ale możesz chcieć krótszego . ;-)

Oto argumenty:

  • Za: Aragorn jest potomkiem nieprzerwanej męskiej linii Elendila, uznanym Najwyższym Królem obu Gondor i Arnor.
  • Przeciw: Po czasach Elendila oba królestwa miały oddzielne linie królewskie, wywodzące się od dwóch synów Elendila. Aragorn jest potomkiem linii męskiej tylko z północnej gałęzi (Isildura).
  • Za: Isildur był królem Gondoru (razem z Anárionem), pod Elendilem. Jego przedwczesna śmierć doprowadziła do de facto rozłamu, ale przyjmuje się (przynajmniej przez niektórych w późniejszych dniach), że zamierzał pozostać Wielkim Królem swojego siostrzeńca w Gondorze, rządząc z Arnoru, tak jak jego ojciec gotowe.
  • Za: Aragorn jest również potomkiem linii południowej (Anariona) poprzez Fíriel, księżniczkę Gondoru i nie ma potomków linii męskiej, którzy mogliby wydać silniejsze roszczenie.
  • Przeciw: Historycznie rzecz biorąc, roszczenie pochodzenia żeńskiego nie było tylko „słabsze” w Gondorze i Arnorze, ale nie istniało.
  • Za: Jako królestwa ocalałych z Numenoru, Gondor i Arnor z wielkim szacunkiem patrzyły na prawa Numenoru, a Numenor przez większość swojej historii praktykował absolutne primogenitury (męskie lub żeńskie).
  • Przeciw: Wszystkie te argumenty zostały bezskutecznie wypróbowane przez Arvedui, kiedy królewska sukcesja w Gondorze była już raz zachmurzona.
  • Za: silny> Z tej okazji Korona przypadła Eärnilowi, popularnemu generałowi, którego królewskie pochodzenie było niekwestionowane, choć miało kilka pokoleń. Nie było takiego rywala w roszczeniach Aragorna i nie było, odkąd linia Eärnila upadła.
  • Za: Aragorn cieszy się popularnością po swojej stronie, nie wspominając o proroctwach i starej wiedzy. Zasadniczo w Śródziemiu „boskie prawo królów” jest realne i objawia się licznymi znakami, które spełnia Aragorn.
Jason Baker
2016-01-20 07:09:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Prawdopodobnie było to legalne

O sukcesji gondorskiej wiemy całkiem sporo i wygląda na to, że używa ona tych samych zasad, co korona brytyjska, zgodnie z Aktem osiedlenia z 1701 1 :

  • Od obecnego (zmarłego) monarchy, przeszukaj najstarszą linię, aż znajdziesz żywą głowę, na której można usiąść
  • Jeśli nie możesz jej znaleźć , cofnij się do najbliższego wujka 2 i spróbuj ponownie

O ile w pobliżu nie kopie daleki krewny innego króla Gondoru, ten proces w końcu zabiorą cię tyłem z Eärnur (ostatniego króla Gondoru) do Elendil, a potem prosto do Aragorn.

Co ciekawe, jest to jeden z argumentów Arvedui do Rady Gondoru, nie ma dobrej odpowiedzi na:

Elendil miał dwóch synów, z których Isildur był starszym i dziedzicem swojego ojca. Słyszeliśmy, że imię Elendil stoi do dziś na czele linii królów Gondoru, ponieważ był uważany za wielkiego króla wszystkich ziem Dúnedainów.

[ ...]

Na ten Gondor nie odpowiedział.

Powrót króla Dodatek A „Roczniki królów and Rulers " (iv) Gondor and the Heirs of Anárion

Więc myślę, że po prostu myśleli, że Arvedui jest trochę śmierdzący, problem, z którym nie mieli do czynienia przez Aragorna.

Jednak twierdzenie Aragorna rozpada się, jeśli są jacyś żyjący siostrzeńcy lub siostrzenice (z odpowiednio ogromną liczbą „wielkich” prefiksów na tej relacji) któregokolwiek z królów Gondoru od Elendil. Gdyby taka osoba istniała, a nigdy nie powiedziano nam, czy istnieje, mieliby silniejsze roszczenia niż Aragorn. Oczywiście nie miałoby to znaczenia praktycznie mówiąc, ponieważ Aragorn ma tę przewagę, że wspiera go duża liczba uzbrojonych mężczyzn.


1 W każdym razie niektóre z nich. Monarchia brytyjska ma całą masę innego bagażu związanego z religią i około tysiąca lat masowo skomplikowanych diagramów sukcesji, o które Gondor nie musi się martwić.

2 Czy powinno to być oświadczenie neutralne pod względem płci - to pytanie, które Arvedui przedstawił Radzie Gondoru; najwyraźniej uważał, że tak powinno być, ponieważ tak robił Númenor za dnia. Gondor się z tym nie zgodził, bez odpowiednio zbadanego powodu.

Zabiłeś mnie za ninja, ponieważ spędziłem czas na przeczesywaniu listów Tolkiena w poszukiwaniu dalszych wskazówek ... grr :-P
Miałem tylko przebłysk siebie, siedzącego na głowach zmarłej rodziny królewskiej, skaczącego od głowy do głowy w poszukiwaniu żywego…
+1.Ale wszystkie nasze odpowiedzi są bardziej skomplikowane niż to konieczne.Właśnie sobie przypomniałem: „Aragorn w ten sposób rościł sobie prawo do wzięcia kamienia Orthanc w swoje posiadanie ... ** ponieważ był de iure prawowitym królem Gondoru i Arnoru **”. - J.R.R.Tolkien, Niedokończone opowieści: Palantíri
@WadCheber Ah dobrze;przemyślenie tego jest tym, po co tu jesteśmy
Zapominasz o trzecim i prawdopodobnie najważniejszym panowaniu brytyjskiej (i wszystkich innych) monarchii: koronę zdobywa on / on z największą armią (lub najbardziej przebiegłymi intrygantami).Liczne przykłady od Wilhelma Zdobywcy (poznać cognomen?), Aż do jego imienia, który został wyrzucony, ponieważ chciał poślubić niewłaściwą kobietę.
@jamesqf Cóż, napomknąłem o tym na samym końcu.Niezależnie od tego, miałem na myśli, że sukcesja gondorska jest zgodna ze stosunkowo niedawnymi brytyjskimi zasadami sukcesji (co wydaje się właściwe, ponieważ jest wzorowana na hiperoświeconym Numenorze), które zapewniały idealnie nudne sukcesje od 1701 roku (oprócz Edwarda VIII, ale to było coś innegokwestia).Zredagowano w celu wyjaśnienia
@Jason Baker: Oczywiście brytyjscy monarchowie byli tylko figurantami przez większość, jeśli nie przez cały ten czas.(IIRC George IV był ostatnim, który miał jakąkolwiek realną władzę, a było to tylko powołanie rządu.) I szczerze mówiąc, kto chciałby w ogóle pracować na takich warunkach?
FWIW, obecne zasady sukcesji brytyjskiej * nie * mają * tysięcy lat masowo skomplikowanych diagramów, właśnie z powodu Aktu osiedlenia.Całkowicie wyznacza linię pod tym wszystkim, korona Wielkiej Brytanii jest teraz ograniczona do potomków Zofii z Hanoweru.Żadne inne roszczenie nie jest uzasadnione.Teraz, gdyby zabrakło spadkobierców Sophii (z których IIRC żyje ponad 100, nie licząc tych zdyskwalifikowanych z powodu bycia katolikami), moglibyśmy wymyślić jakieś nowe zasady lub moglibyśmy się obejść bez monarchii, ale wszystko to starszerzeczy są nieistotne od 1701 roku.
@SteveJessop Cóż, tak, w zasadzie to miałem na myśli.Fakt, że Parlament musiał zdefiniować „początkowy węzeł” dla sukcesji po tysiącach lat szaleństwa, jest tym, co rozumiałem przez „bagaż”.To i cała ta „katolicka” sprawa
Ważne jest to, że King Ralph nie może się zdarzyć ;-)
Rand al'Thor
2016-01-20 07:18:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak, to było (prawdopodobnie) uzasadnione.

Rada Gondoru i król Arnoru debatowali nad tą kwestią już wieki wcześniej:

Po śmierci Ondoher i jego synowie, Arvedui z północnego królestwa, zażądali korony Gondoru, jako bezpośredni potomek Isildura i jako mąż Fíriel, jedynego ocalałego dziecka Ondohera. Roszczenie zostało odrzucone. W tym Pelendurze, zarządca króla Ondohera, odegrał główną rolę.

Rada Gondoru odpowiedziała: „Korona i królewskość Gondoru należą wyłącznie do spadkobierców Meneldila, syna Anariona, któremu Isildur porzuciła to królestwo. W Gondorze to dziedzictwo jest zaliczane tylko do synów; i nie słyszeliśmy, że prawo jest inne w Arnor. ”

Na to Arvedui odpowiedział:„ Elendil miał dwóch synów, z których Isildur był starszym i spadkobiercą jego ojca. Słyszeliśmy, że imię Elendil stoi do dziś na czele linii królów Gondoru, ponieważ był uważany za najwyższego króla wszystkich ziem Dúnedainów. Podczas gdy Elendil jeszcze żył, wspólna władza na Południu była oddana jego synom; ale kiedy Elendil upadł, Isildur odszedł, aby objąć wysokie królestwo swego ojca i przekazał władzę na południu w podobny sposób synowi swego brata. Nie zrzekł się swej królewskości w Gondorze ani nie zamierzał, aby królestwo Elendila zostało podzielone na zawsze.

„Co więcej, w starym Numenorze berło spadło na najstarsze dziecko króla, mężczyzny czy kobiety. Prawdą jest, że prawo nie było przestrzegane w krajach wygnania, które nigdy nie były dotknięte wojną; ale takie było prawo naszego ludu, do którego teraz się odnosimy, skoro synowie Ondohera umarli bezdzietnie. ”1

Na ten Gondor nie odpowiedział. Koronę zdobył Eärnil, zwycięski kapitan; i została mu przyznana za aprobatą wszystkich Dúnedainów w Gondorze, ponieważ należał do rodu królewskiego. Był synem Siriondila, syna Calimmacila, syna Arciryasa, brata Narmacila II. Arvedui nie naciskał na swoje roszczenie; gdyż nie miał ani mocy, ani woli, by sprzeciwić się wyborowi Dunedaina z Gondoru; jednak jego roszczenie nigdy nie zostało zapomniane przez jego potomków , nawet gdy ich panowanie umarło. Gdyż zbliżał się czas, kiedy Królestwo Północne miało dobiec końca.

- Władca Pierścieni , Dodatek A, Część I (iv) : „Gondor i spadkobiercy Anarionu” (podkreślenie moje)

Wydaje się, że argument Arvedui był słuszny (ponieważ Rada Gondoru nie przedstawiła kontrargumentu), a on powinien był w tym momencie zasiąść na tronie Gondoru. Ale będąc daleko od Gondoru, a niedługo potem umarł, nigdy nie miał okazji, aby domagać się swojego roszczenia.

Zamiast tego Rada przekazała tron ​​Gondoru Earnilowi, prawnukowi młodszego brata poprzedniego króla. . Earnil był więc bliżej bezpośredniej linii sukcesji niż Arvedui, dla którego należałoby przejść o wiele więcej pokoleń w górę, aby znaleźć wspólnego przodka. Aragorn nie stawił czoła problemowi takiego konkurenta, ponieważ do jego czasów wszyscy inni potomkowie z linii Anariona nie żyli.

Biorąc pod uwagę, że Arvedui miał przynajmniej roszczenia do tronu Gondoru roszczenie Aragorna (zgodnie z numenorejskimi prawami sukcesji) musiało być jeszcze bardziej uzasadnione.

Mógłbym zaoszczędzić tyle czasu, gdybym wcześniej przypomniał sobie odpowiedź Słowa Bożego: „W ten sposób Aragorn rościł sobie prawo do wzięcia kamienia Orthanc w jego posiadanie ... ** ponieważ był de iure prawowitym królem zarówno Gondoru, jak i Arnoru**. ” - J.R.R.Tolkien, Niedokończone opowieści: Palantíri
@Wad Cheber: Ale to była tylko wymówka dla publicznej konsumpcji.Był w stanie go wziąć i wykorzystać tylko dlatego, że był (ledwo!) Wystarczająco silny, aby to zrobić - siła, która rozwinęła się przez wiele lat wędrówki.Tak jak udało mu się skutecznie objąć królestwo, ponieważ zorganizował silną armię i miał wielu wpływowych sojuszników, w tym wsparcie Faramira (który, jak widzimy w jego rozmowie z Frodem, prawdopodobnie i tak nie chce Stewardship).Gdyby wojna wydarzyła się, gdy był tylko młodym i niedoświadczonym żołnierzem piechoty, powiedzmy, nikt by go nie zaakceptował, bez względu na prawo.
Belegorn
2016-01-28 10:04:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Każdy król z linii północnej był legalnie królem zarówno Gondoru, jak i Arnoru. W Gondorze królewska linia młodszego brata przejęła tron ​​za pośrednictwem Meneldura, który najwyraźniej miał nadzieję, że rości sobie prawa do Gondoru jako jego wyłączność. W Niedokończonych opowieściach zauważono, że nie mógł się doczekać, aż Isildur opuści południe, aby zająć swoje miejsce na północy. To, co młodsza linia zrobiła na południu, zmieniło to, co się stało. Chociaż Isildur przekazał władzę na południu Meneldurowi, nie miało to na celu wykluczenia Wielkiego Króla, to znaczy jego i jego linii, starszej linii. Młodsza linia twierdziła, że ​​Isildur zrzekł się rządów w Gondorze na rzecz młodszej linii, co nie było prawdą. Isildur i Anarion sprawowali wspólne rządy w Gondorze, ale Elendil nadal był Wielkim Królem i rządził wszystkim.

Oczywiście nawet gdy ród Anariona zawiódł, od ojca do syna niekoniecznie w linii żeńskiej, szlachta nadal uznał, że tylko ktoś z rodu Anariona może ubiegać się o tron, patrz Dodatek A. Co ciekawe, starsza linia północy przeszła przez to w inny sposób, kiedy królestwo rozpadło się na 3 księstwa: Arthedain, Rhudaur i Cardolan. Starsza linia rezydowała w Arthedain i dopiero Argeleb l ponownie ogłosiła władzę nad całym Arnorem. Stało się to tylko dlatego, że dwie młodsze linie wymarły w Rhudaur i Cardolan.

Teraz sam Aragorn należy do starszej linii i jest legalny tylko na tej podstawie. Był również spokrewniony z młodszą linią w inny sposób, książę na północy poślubił córkę króla na południu i od nich bezpośrednio pochodzi Aragorn. Ten książę był w końcu ostatnim królem Arthedain, zanim królestwo zostało opanowane przez Witchking.

Nawet biorąc pod uwagę poglądy panujące w Gondorze, że spadkobiercy Anariona mają jedynie ważne prawa do tronu, należy to zauważyć, gdy szukając kogoś do objęcia tronu, Dunedainowie z Południa rozmawiali o linii na północy.

niektórzy pamiętali starożytną linię Północy, o której podobno wciąż żyła w cieniu. [Stewardzi]

Wydaje się, że z powodu tych okoliczności Aragorn miał tendencję do określania swojego Domu jako domu Elendila, co było prawdą w każdym przypadku.

user98546
2018-03-31 12:55:54 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Myślę, że są trzy oznaki boskiej łaski dla twierdzenia Aragorna. Palantir może być przez niego używany, ponieważ jest prawowitym królem, co zostało mocno zasugerowane w LOTR i co jest jeszcze bardziej wyraźne w Niedokończonych opowieściach, cytowanych przez Wada. Dość wyraźnie mówi się, że uzdrowienie chorych jest znakiem króla. Wreszcie, uważam wiersz Bilba o tym, że wszystko, co złoto nie błyszczy, jest zasadniczo przepowiednią, która musiała być inspirowana przez Valarów lub Boga.

Jeśli chodzi o jego roszczenia prawne, nie dowiadujemy się wystarczająco powiedzieć zdecydowanie, jak działały prawa dziedziczenia, ale dowiadujemy się, że jego roszczenie wydaje się być akceptowane przez większość ludzi. Nawet Boromir, który nie jest uprzedzony do twierdzeń Aragorna, nie zaprzecza, że ​​ma siłę. Denethor mówi, że nie zrezygnuje z reguły, ale nie przedstawia żadnych argumentów prawnych, dlaczego może odmówić.

Aragorn, Gandalf, Elrond, Faramir i inni zdają się akceptować to twierdzenie jako zasadniczo bezsporne.

Każdy może używać Palantiru.Spadkobiercy Elendila są po prostu ich prawowitymi właścicielami, co daje kontrolę nad nimi, której inni mogą brakować, ale nie musisz być spadkobiercą Elendila ani kimś z pozwoleniem takim jak Stewardowie, aby ich używać.Zobacz Sauron, Saruman i Pippin.
polarG7
2016-01-22 13:00:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tak. Roszczenie Aragona do tronu Gondoru jest całkowicie uzasadnione i uzasadnione. Jest to zgodne ze starymi, prawdziwymi zasadami. Wynika to jasno z filmów LOTR. Ojciec Boromira trzymał go tylko dla właściwej osoby, prawowitego spadkobiercy, którym jest Aragon.

W obecnej sytuacji ta odpowiedź jest po prostu stwierdzeniem bez argumentu na jej poparcie.Proszę * udowodnić *, że roszczenie Aragorna jest „ważne i zalegalizowane”, np.przytaczając „stare, prawdziwe zasady” i wyjaśniając, w jaki sposób Aragorn spełnia wymagania.


To pytanie i odpowiedź zostało automatycznie przetłumaczone z języka angielskiego.Oryginalna treść jest dostępna na stackexchange, za co dziękujemy za licencję cc by-sa 3.0, w ramach której jest rozpowszechniana.
Loading...